Agenda for bankledelser: Strategi må i fokus

14. januar 2013, 10:22

At forholde sig til virkeligheden efter krisen er der ikke mange andre banker, der har kastet sig ud i. I givet fald sker det som regel kun i vage traditionelle vendinger om at ville betjene lokal- eller regionalområdet og i de mere eller mindre tilfældige kommentarer om fusionslyst og aktuel lånepolitik, som medierne nu og da kan hive ud af deres direktører.

Der kan være mange grunde til, at ledelserne i mange pengeinstitutter tøver med at udtænke - og ikke mindst præsentere - en udførlig strategi. For det første har de fleste bestyrelser masser at gøre med at forholde sig til presserende problemer med låneportefølje, kapitalgrundlag og – ikke mindst – nye regler, der blandt meget andet også handler om, hvordan bestyrelserne selv skal sammensættes og evalueres.

For det andet kan det være fristende, at vente med at fastlægge en ny strategi til man føler, at de nye spilleregler for branchen ligger fast, og der tegner sig et klarere billede af, hvordan bankernes nye virkelighed ser ud. For det tredje risikerer man, at der er nogen blandt interessenterne, kunder såvel som medarbejdere, der bliver utilfredse med de nye planer – sådan som Danske Bank måtte erfare. Og for det fjerde har mange bankbestyrelser ofte kun begrænset erfaring med at udforme og præsentere strategier – og af dem, der i årene op til finanskrisen trods alt præsenterede strategier, har siden måttet konstatere, at planerne slet ikke holdt.

Vigtigt signal til kunderne

Alligevel er det i 2013 blevet påtrængende nødvendigt, at den enkelte bank kan overbevise om sin eksistensberettigelse. Markedet og de regulativer rammer vil formentlig under alle omstændigheder nu i en årrække udvikle sig hastigere og mere uforudsigeligt end før i tiden. Netop derfor er det væsentligt, at banken kan sende et signal om, at den kan finde og følge sin egen kurs gennem forandringerne.

Signalerne til omgivelserne vil være vigtige af mange grunde: bankerne selv og alle bankernes interessenter har brug for at vide, hvordan bankerne igen kan tænke offensivt, og hvordan de kommer gennem den aktuelle meget defensive omstilling, hvor de fleste banker ikke kan leve op til deres grundlæggende samfundsfunktion, nemlig at skabe forbindelse mellem indlån og udlån til private og virksomheder. Et af de største samfundsøkonomiske problemer herhjemme er fortsat, at bankerne ikke fungere efter hensigten, og med mere strategisk skarphed i ledelsestænkningen vil der være bedre mulighed for at den aktuelle istid hurtigere kan vendes til offensiv tækning.

De pengeinstitutter, der kommer først med velbegrundede svar på spørgsmålet vil stå stærkest. Kunder, investorer, långivere, myndigheder og offentligheden vil kræve flere svar i 2013. Og samfundet har i den grad også brug for det.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 2.

Sommerlukket

Økonomisk Ugebrev Finans holder lukket hele juli måned.

Den første udgivelse efter ferien udkommer
den 17. august 2014.

Vi modtager:
Pilestræde 34     1147 København K     Danmark     Tel: 70 23 40 10     kontakt@ugebrev.dk