Bang & Olufsen i 40 kinesiske Apple-butikker

10. december 2012, 01:40

Bang & Olufsen har alle muligheder for at booste salget af B&O PLAY i det nye år. Den danske elektronikkoncern er i november kommet ud i ni Apple-forretning i Hong Kong og Kina. Og der er god mulighed for at Bang & Olufsen vil være med, hvis Apple følger sin egen plan om at åbne yderligere 35 nye forretninger i Kina næste år, vurderer managing director Lars Hardboe Galsgaard, som er ansvarlig for B&O PLAY’s aktiviteter i Kina og Korea.

Lars Hardboe Galsgaard oplyser, at B&O PLAY er i alle Apple butikkerne indtil nu, og han forventer også, at de danske produkter kommer ud i hovedparten af de nye butikker. ”Men Apple skal kunne se en forretning i det, så det er ikke givet på forhånd. Vi er sikre på, at det er en god idé, at B&O PLAY i Apples kinesiske butikker vil virke ligeså godt som andre steder.”

Omkring ekspansionen i Kina sammen med de to nye kapitalpartnere, Sparkle Roll, har som bekendt en kæde af luksusbutikker, som blandt andet sælger luksusbiler og luksusure, hvor B&O produkterne også skal ud. Sparkle Roll har ca. 70 udsalgssteder, men det er ikke alle butikker, hvor der er relevant for B&O at komme ind.

I forbindelse med seneste kvartalsregnskab i oktober udtalte koncernchef Tue Mantoni, at ”vi forventer en effekt af Kina-samarbejdet i vores fjerde regnskabskvartal og måske en lille smule allerede i tredje. (som går fra december til februar. red.) Det er derfor stadigvæk et stykke væk,” siger han.

Det fremgår dog også af seneste kvartalsregnskab, at kinasatsningen ikke er gratis. Bang & Olufsen fyldte som bekendt op i pengekassen i efteråret med en rettet kapitalforhøjelse på 177 mio. kr. mod to nye kinesiske kapitalpartnere.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 41.

Vi modtager:
Pilestræde 34     1147 København K     Danmark     Tel: 70 23 40 10     kontakt@ugebrev.dk