Danske Bank ser over 30 pct. af erhvervsudlån

19. november 2012, 10:57

Danske Bank kan komme til at stå for over 30 procent af pengeinstitutternes samlede erhvervsudlån i Danmark, vurderer banken overfor Økonomisk Ugebrev, efter at den på knapt to år har øget sin andel af dette marked fra 20,5 til 27,3 procent. Et niveau der sidst, kortvarigt, blev tangeret i 2005.

”Det er vores mål at være en god partner for vores erhvervskunder, og det er ikke i sig selv en målsætning at få en større markedsandel. Men med den udvikling vi nu ser, vil det ikke være ulogisk, at vores markedsandel stiger til over 30 procent,” siger bankdirektør Lars Stensgaard Mørch, der er chef for Danske Banks business banking.

Forventningen om, at banken vil fylde stadig mere på erhvervsmarkedet beror dels på bankens nye strategi, men nok så meget på en stærk generel tendens, der har fået – og vil få – mange mellemstore virksomheder til at vælge større banker: Nordeas markedsandel er således også steget – om end mindre end Danske Banks.

Slutningen af 2010 betegnede et lavpunkt for Danske Banks andel af det danske marked for erhvervsudlån, men siden er det gået jævnt frem for banken. Den stigende markedsandel bliver dog sat i perspektiv af udviklingen i volumen: Siden udgangen af 2010 er Danske Banks samlede udlån til kommercielle kunder i Danmark kun steget behersket. Fra 426 mia. kr. til 429 mia. kr.

”Vi er i en god stabil situation og gør flere forretninger med eksisterende kunder og får også nye kunder. Så vi har fået større markedsandel. Det er sket i et marked, der skrumper, fordi virksomhederne har mindre appetit på at låne penge, og måske fordi der er andre banker, som ønsker at bringe deres lånebog ned,” siger Lars Stensgaard Mørch.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 38.

Den første udgivelse efter ferien udkommer
den 17. august 2014.

Vi modtager:
Pilestræde 34     1147 København K     Danmark     Tel: 70 23 40 10     kontakt@ugebrev.dk