Del artiklen:

Der er ikke rigtig nogen disciplin inden for aktiemægling, som man kan tage let på, hvis man ikke vil sende kunderne i armene på konkurrenterne. Adspurgt om vigtigheden af de specifikke ydelser, i denne rating, giver investorerne således samtlige målepunkter karakteren 3,6 eller derover – middelkarakteren er 3,0. Alle forhold anses altså for at være vigtige.

Den klart mest vigtige parameter er dog, at mægleren skal have indsigt i de fundamentale forhold bag de aktier, der bliver handlet. Det er da også på dette felt, at ingen af hverken de små eller mellemstore spillere matcher de to storbanker. Nordea og Danske Bank samler den dybe indsigt om alle brancher. Som i tidligere år får Nordea generelt højere specifikke karakterer end Danske Bank, men med dækningen af små selskaber samt strategi og makro som klare undtagelser. Her bedømmes Danske Bank bedst. Forskellene kan dog også skyldes, at Danske Bank er den, som kommer bredest ud og følgelig bliver bedømt i betydeligt flere detaljer end rivalen gør.

ABG Sundal Collier gentager sin tredjeplads fra sidste år og høster anerkendelse fra både investorer og af IR-funktionerne i de dækkede selskaber. Huset udmærker sig ved også at give opmærksomhed til fondsbørsens mindre aktier. Man har i år har udvidet staben med en analytiker og tre assistenter til nu i alt 8, for at kunne følge med. ”Vi dækker 40 aktier nu, og det har vi aldrig gjort før. Så vores investeringer går mod analyse. Vi anser analysen som vores vigtigste redskab til at være gode rådgivere,” siger Tue Østergaard, chef for markets. ABG Sundal Collier får kun få specifikke bedømmelser fra respondenterne, men disse få placerer også aktiehuset på en tredjeplads i disciplinen med at forstå selskabernes fundamentale vilkår.

Netop på denne front har Carnegie, der sniger sig forbi SEB Equities på fjerdepladsen, også oprustet. ”Vi har i løbet af 2015 gjort hele analyseproduktet en tand mere kedeligt og fundamentalt. Det fulgte af en intern diskussion sidste forår. Både analytikere og salgsfolk var enige om, at vi skal prøve at være det fundamentale analysehus. Vores klare opfattelse er, at det kan investorerne godt lide,” siger analysechef Lars Topholm. ”Vi har haft udskiftning på to pladser i andet halvår 2015, så jeg er overordentligt godt tilfreds med, at vi alligevel går lidt frem. Generelt har vi været heldige med nogle anbefalinger. Den mest højprofilerede er, at vi har haft salg på Mærsk. Vi har været positive på Pandora og negative på Novozymes. Vi har ramt rigtigt på bankerne, både under opturen og under nedturen i efteråret,” tilføjer han. Det nye og mere kedelige produkt synes dog også at have sat sine negative spor – for så vidt, at Carnegie er lavt ratet på evnen til at lave interessante arrangementer med videre.

SEB og Handelsbanken har ikke ønsket at kommentere BørsmæglerRatingen. Sidstnævnte har tidligere væ-ret en de førende mæglere, men har de seneste to år fået nærmest demonstrativt dårlige karakterer, blandt andet fordi man valgte at dække nogle danske selskaber – herunder nogle af de større –fra Stockholm. Man skal dog ikke dømme Handelsbanken ude. Banken er tidligere kommet stærkt igen efter at have været helt nede. Og det synes at være planen at gentage dette kunststykke. Således har man sidste efterår ansat dels den navnkundige small cap-analytiker Michael Westh Hybholt (som denne gang skal dække nogle large cap-selskaber), dels medicoanalytikeren Anette Lykke. Denne sidste ansættelse betyder, at Handelsbanken igen dækker selskaber som Coloplast og William Demant fra København, hvilket utvivlsomt vil være poplært blandt kunderne.

For de øvrige mæglere retter ydelserne sig primært mod det private segment. Men de betjener også lejlighedsvist institutionelle kunder. For Sydbanks vedkommende nu også i et omfang, så man igen er med på lystavlen. Efter de to seneste år uden bedømmelser nu får en egentlig rating fra de professionelle kunder. ”Jeg er da både glad og positivt overrasket over, at vi igen er at finde i ratingen,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen, der selv er tiltrådt denne stilling ved årsskiftet. ”Men vi har ikke ændret i analyse-setup’et, der stadig har Sydbanks private banking- og investeringskunder som omdrejningspunkt. Det er overordentligt tilfredsstillende at se, at kvaliteten af vores arbejde sagtens tåler at komme under lup – selv når bedømmerne er de professionelle, som vores analyser og kommunikation ikke direkte henvender sig til. Måske er det endda i visse henseender en styrke, at vi skiller os lidt ud i mængden,” siger Jacob Pedersen.

Læs hele udgivelsen her

Del artiklen: