Del artiklen:

PFA’s storstilede 2020-plan risikerer at blive lagt i graven inden for blot et år. Planen udsprang, da den nye direktør Allan Polacks kort tid efter sin tiltræden overraskende meldte ud i medierne, at han ikke kunne finde et idegrundlag for Danmarks største pensionsselskab.

Men planen skal også ses i lyset af, at Polack fra dag ét på jobbet kom i en sand mediestorm over et PFA, der ikke behandlede alle kunder ens. PFA havde brugt gamle kunders penge til at få nye kunder ind . Det førte til et stort nederlag for PFA i Erhvervsankenævnet og tilbageførsel af 800 mio. kr. til gamle kunder. Det er på det grundlag, planen er udarbejdet.

Derfor kan man i strategiplanen – der netop er fremlagt – læse, at vækst nu kun er et ”supplerende mål” i PFA. Om et nyt PFA, der skal være ”fair”, ”ansvarligt” og give kunderne ”en ordentlig behandling”. Og i det hele taget være mere omkostnings- og kundefokuseret frem for kun at gå efter vækst – modsat strategien under den tidligere direktør Henrik Heideby. Men hvor gennemtænkt og langtidsholdbar er planen egentlig? PFA har i en årrække gaflet de største firmakunder i dansk erhvervsliv. Senest med Velux og hele Bankpension. Alle de andre store pensionsselskaber har været usædvanligt tavse og passive undervejs. Men dét er der en forklaring på, og den vil snart indhente PFA og den nye strategiplan.

På vej i krig
Danica har været uden konkurrencekraft efter en række år med (uheldige) dårlige afkast. De har været for lave til at matche PFA, der også er billigere, så i stedet for at se bagud, har man rettet blikket fremad hos Danica. Første skridt var at får orden i afkastene, og her har Danica snuppet topfolkene i netop PFA. Budskabet: Ja, vi har ikke gjort det godt nok på afkast, men det bliver der nu rettet op på. Næste og oversete skridt er, at salgsmaskinen i Danica nu skal i gear – og igen har man været på strandhugst i PFA. 1. august starter manden bag PFA’s utrolige vækst, Lars Ellehave, i Danica, og så bliver virkeligheden en helt anden for PFA. Ellehave kender alt til PFA og deres storkunder. Han har de personlige relationer til at rykke dem til Danica, hvor han selv er under et stort pres for at levere. Hans skifte fra PFA fik karakter af, at han ikke passede ind i det nye ”ordentlige” PFA, så han er topmotiveret til at sige tak for sidst til sin gamle arbejdsgiver. På ryggen af bedre afkast i Danica er der gode forudsætninger for det. Danica nævnes i branchen som et af de selskaber, der er bedst til service og administration.

Fra Nordea Liv & Pension har der også været mærkeligt tavst, da PFA var i knæ med en række grimme sager i medierne. Men også her har man døjet med konkurrencekraften. Afkastene har været gode, men koncernen har også arbejdet intenst med at indføre ny it, efter at have fået et meget dårlig ry i branchen for langsommelig betjening af kunderne. Men også her barsler man med nye initiativer. Foreningen NLP har planer om at stille en milliardformue til rådighed for pensionsselskabet. Og der tales allerede nu om en kopiering af PFA’s succesfulde forretningsmodel med kundekapital, der har flyttet virksomhedskunderne til PFA. De ting er netop nu ved at falde på plads. ”Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver et spændende efterår i pensionsbranchen. Der sker mange ting i kulissen, og hvis det ikke bliver til efteråret, konkurrencen skærpes, så måske lidt senere. Efter min vurdering er det en mulig skærpelse af konkurrencesituation, der er værd at afvente, inden man sender sin firmapension i udbud,” fortæller den uafhængige pensionsmægler Kim Sejer fra SEJER Pensionsrådgivning.

Omkostninger i fokus?
På et område synes 2020-planen fra PFA dog at have ramt plet. Omkostninger bliver en vigtigere faktor, når Nordea Liv & Pension samt Danica får styr på de indre linjer. Alene af den årsag, at branchens afkast ikke kan fortsætte med at være så høje. Så fylder omkostningerne en stadig større del af kundernes afkast. Her siger PFA’s nye strategi, at ”målet er, at PFA skal høre til blandt de fire billigste førende selskaber målt på omkostninger pr. kunde, og blandt de tre bedste selskaber målt på omkostninger i forhold til den forvaltede formue. PFA skal også være blandt de billigste, målt på investeringsomkostningerne set i forhold til de selskaber, der leverer de højeste afkast i branchen.” Ikke særligt ambitiøst af Danmarks største pensionsselskab, der er næsten halvanden gang så stort som nummer to, Danica. Men det er selvfølgelig rarest, at strategiplanen ikke falder til jorden alt for hurtigt, hvis man ikke kan levere. Uanset må PFA vente, at de to største konkurrenter blot er ved at gøre klar til at tilbageerobre det tabte marked. Og hvad sker der til efteråret, når ikke blot en, men tre til fire store virksomhedskunder pludselig følger Lars Ellehave til Danica? Eller Nordea Liv & Pension’s nye ”kundekapital” erobrer store kunder med tillokkende priser? Hvor mange af den slags skift kan Polack leve med, hvis han skal ligne en succes?

Læs hele udgivelsen her

Del artiklen:

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her