Fra Handelsbanken:
Optimismen siver stadig ud af de danske forbrugere
• Forbrugertilliden steg fra 2,9 til 3,9 i januar, hvilket var svagere end vi havde ventet
• Renset for sæson var der tale om et fald fra 5,0 til 3,0 – det svageste niveau i to år
• Den vigende forbrugertillid indikerer en vis grad af forsigtighed i privatforbruget
Forbrugernes optimisme aftager yderligere
Forbrugertilliden steg fra 2,9 til 3,9 i januar, hvormed den havde pilen opad for første gang siden juni sidste år. Før man får armene alt for meget i vejret på den baggrund skal det understreges, at sæsonmæssige forhold normalt trækker op i forbrugertilliden i årets første måned. Renser man for dette er billedet således knapt så lyst, med et fald i den sæsonkorrigerede forbrugertillid fra 5,0 til 3,0, som er det svageste niveau for husholdningernes optimisme i to år.
Spørgsmålstegn ved styrken af dansk økonomi
Det er især den økonomiske udvikling for landet som helhed der trækker ned i tilliden, hvilket formentligt skal ses i lyset af den stigende usikkerhed som både den negative udvikling på de finansielle markeder samt de svagere vækstsignaler fra den globale økonomi skaber. Der var således i januar en overvægt af forbrugerne, der forventer at dansk økonomi vil klare sig dårligere om et år, med et fald i vurderingen af Danmarks økonomiske situation om et år til det næst laveste niveau siden 2012. Vurderingen af danskernes egen økonomiske situation udvikler sig dog fortsat fornuftigt, som formentligt er understøttet af den stigende beskæftigelse, den pæne fremgang i reallønnen samt det fortsat lave renteniveau. Dog er forbrugerne også blevet lidt mindre optimistiske med hensyn til hvor meget de forventer arbejdsløsheden vil falde over det kommende år.
Vigende forbrugertillid peger på mere afdæmpet forbrug
Selv om vi stadig ser de fundamentale forhold for privatforbruget som værende gunstige, så peger den vigende forbrugertillid vi har set siden sommeren sidste år imidlertid på en større forsigtighed i forbruget. Vores forventning er dog, at privatforbruget stadig vil være en drivkraft for væksten, men meget kommer til at afhænge af udviklingen i den globale økonomi og på de finansielle markeder. Der hersker stadig en betydelig usikkerhed om styrken af det globale økonomiske opsving, og vi venter at væksten på vores eksportmarkeder vil bremse yderligere op når vi bevæger os længere hen på året, som også kan smitte af på både arbejdsmarkedet og forbrugertilliden herhjemme.