Strategianalyse: Tomme kalorier fra Mærsk

(ARKIV) Mærsks danske hovedkvarter på Esplanaden i København, onsdag den 7. februar 2018. Kinesisk ansat i A. P. Møller blev ikke ordentligt informeret af dansk styrelse om konsekvenser af flytning tilbage til Sverige, mener forsvarer.. Det skriver Ritzau, mandag den 12. februar 2018.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2018)

Det er vanskeligt at se, at der sker en afgørende ændringer i koncernens strategiske retning, skriver Økonomisk Ugebrevs journalist Lars Abild, som har en baggrund indenfor logistik, i denne kommentar. 

Med afsæt i materiale fra Mærsk og IBM skrev finans.dk i oktober 2017: ”I dag skaber containerforsendelser tommetykke papirstakke, som skal gennemtjekkes og skrives under af dusinvis af forskellige hænder. På en containerfragt fra Kenya til Holland koster papirarbejdet omkring 15 procent af en fragt, eller 1900 kroner, viser IBM’s beregninger fra et pilotprojekt. (…) Det vil Mærsk og IBM reducere ved at digitalisere.”

Herfra kan man så begynde at gange op med antallet af containere, Mærsk transporterer, og så er der enorme besparelser i vente. Finans.dk fik det til...

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her