Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Markante ændringer i topchefernes kommunikation

Josephine Daniel

mandag 11. september 2017 kl. 14:05

Tema: Topchefernes Sprog og Kommunikation: En lille håndfuld C20 topchefer har i årets aktionærbreve markant ændret kommunikationen mere end hvad er vanligt. De få, men markante, forskydninger udgør undtagelsen i den generelt meget kontrollerede finansielle kommunikation fra topcheferne.

Kommunikationen i store børsnoterede virksomheder til aktionærer er med andre ord særdeles strømlinet og konservativ. Der skal store strategiændringer, kriser eller andre markante forandringer og udfordringer til for at spore større sproglige ændringer, der enten bevist strategisk er konstrueret til lejligheden, eller som er konsekvenser af væsentlige begivenheder.

”Generelt er finansiel kommunikation præget af en stor omhu og forsigtighed i sprogbrug. Hellere for lidt end for meget. Hellere for konservativt end for innovativt. Det giver en naturlig konservatisme. Det er subtile valg af ord og formuleringer, der driver værket i denne genre. Derfor skal man ikke forvente store overraskelser eller forandringer. Måske er det mest centralt at se bevægelser fra fokus på cost og profitabilitet til vækst over de seneste år. Men jeg tror ikke, at selve sprogbrugen derudover vil ændre sig markant,” vurderer Associate Partner i RelationsPeople, Anders Monrad Rendtorff.

I dette tema om Topchefernes Sprog og Kommunikation kan du læse om TDC toppens forskellige sproglige udtryk, når de skal tale en vision op, og når de skal informere på bagrund af en strategi. Læs også analysen af Nets, hvor sproget ændrede sig i det øjeblik selskabet lod sig børsnotere. Det samme skete i øvrigt for Dong.

Med hjælp fra business-intelligence softwaren Diction har Økonomisk Ugebrev Ledelse målt udviklingen på fem kvalitative sprogvariabler – ”aktivitet”, ”optimisme”, ”selvsikkerhed”, ”realisme” og ”fællesskab” – og sammenlignet årets aktionærbreve med ditto sidste år. På den baggrund etableres normintervaller, som scoren kan sammenlignes med. C20-virksomhedernes sproglige udvikling er samlet set på denne parametre begrænset, hvor TDC (se særskilt analyse) adskiller sig med den største forskydning på en enkelt variable, nemlig ”aktivitet”, som afspejler forandring, bevægelse og gennemførelse af ideer.

Desuden aflæses ændringer i Genmabs seneste aktionærbrev i forhold til året før, hvor der er større udsving i to kategorier, ”aktivitet” og ”selvsikkerhed”, mens Carlsberg, Chr. Hansen, Danske Bank, FLSmidth og Vestas har udsving på en enkelt sprogvariabel.

Topchefer uden plan for personlig kommunikation

I en analyse, foretaget af Rambøll tidligere på året for RelationPeople og Human Capital Group, svarer 90 procent af adspurgte 130 topchefer, at de giver deres personlige toplederkommunikation høj prioritet. Men kun lige knap halvdelen – 48 procent – har etableret en formaliseret plan for den personlige topleder og kun 6 procent deltager i professionel kommunikationstræning mere end én gang om året. Ifølge Anders Monrad Rendtorff mangler mange organisationer modenhed i kommunikationen.

”Hovedforklaringen er, at topchefen er drevet af anledninger. Kvartalsregnskabet, lanceringen, krisen, det store medarbejdermøde. Der er meget på spil. Det er konkret. Og det er derfor forståeligt og meget praktisk, at topchefen prioriterer kommunikation. Men samtidig er de fleste organisationer præget af store transformationer, der er omfattende og langvarige. Mange små forandringer, et stort konstant pres. Der er altså rigelig grund til at lave planen, men det er sikkert svært at opretholde den store interesse, fordi det netop er et langt sejt træk. Det fortæller mig, at modenheden og professionalismen omkring kommunikation ikke er udviklet nok. Endnu.” Siger Anders Monrad Rendtorff.

Samtidig viser undersøgelsen at topcheferne og kommunikationscheferne ikke altid har samme agenda.

Begge er enige om, at vækst er en topprioritet. Men topcheferne mener desuden, at kommunikationen skal prioriteres efter rekrutterings- og digitaliseringsudfordringer, mens kommunikationscheferne mere fokuserer på lancering af forretningsstrategi og forbedring af omdømme. Det er altså en vis ubalance i, hvordan prioriteringerne skal se ud.

”Kommunikationschefer kan stadig udvikle sig til at blive mere fokuserede på forretningen. Det er lidt en kliche, men stadig rigtigt. Kommunikationschefens fokus er typisk hvad hans/hendes fagområde kan gøre en forskel på. Og derfor er svaret ikke overraskende. Det er fint, men analysen illustrerer meget tydeligt, at der er både behov og mulighed for at komme tættere på toplederen omkring toplederens agenda, som alt andet lige er bredere end kommunikationschefens,” Vurderer Anders Monrad Rendtorff.

Joachim Kattrup

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Grønborg: Bankernes rejse nærmer sig afslutningen
Forretningsudvikler til Pension og Formue
Pension, Formue
Aabenraa
Grønborg: Bankernes rejse nærmer sig afslutningen
Formuerådgiver
Formuerådgiver
Midt- og Nordjylland
Grønborg: Bankernes rejse nærmer sig afslutningen
Afdelingsdirektør for forretningsudvikling Private Banking
Private Banking
Aabenraa
Grønborg: Bankernes rejse nærmer sig afslutningen
Formuerådgiver
Formuerådgiver
Region hovedstaden og Sjælland
Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
Region Hovedstaden
ØKONOMIMEDARBEJDER – Carlsbergfondet
Region Hovedstaden
Regnskabsassistent til Pharma Nord
Region Syddanmark
Kontorchef for økonomi, analyse og kunder i Færdselsstyrelsen
Region H
DIGITALISERINGSCHEF – Muskelsvindfonden
Region H
Direktionskonsulent med flair for økonomi og udviklingsprojekter
Region Sjælland

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank