Del artiklen:

Kortlægning af CEO skift i de 1.000 største danske erhvervsvirksomheder: Økonomisk Ugebrev Ledelse kortlægger hvert år profilen på den nye CEO, baseret på en analyse af samtlige CEO skift i de 1.000 største erhvervsvirksomheder det foregående år.

Også i år er billedet, at CEO’erne er stadig mindre i skudlinjen for skift, hvor svingdøren kørte rigtig hurtigt i 2012 med 141 CEO skift i de 1.000 største virksomheder. Tallet er faldet lige siden – til 114 forrige år og 112 sidste år.

Udviklingen betyder, at der sidste år skete udskiftning af den øverste chef i hver niende virksomhed, mens andelen var hver syvende virksomhed for fire år siden. Resultaterne fremgår af dette års kortlægning af CEO-skift, som Økonomisk Ugebrev Ledelse her gennemfører for sjette år i træk.

Kortlægningen viser også en stribe andre interessante udviklinger, som overordnet tegner billedet af den nye CEO-profil. Blandt andet ser det ud til, at de seneste mange års fokus på mangfoldighed (og især kvinder) i de store virksomheders talent- og karriereudvikling endnu ikke har givet flere kvindelige topchefer i de 1.000 største virksomheder.

Som det fremgår af artiklen på side 7 ligger andelen stort set uændret på sølle 10 %, hvilket stort set er det samme som for fire år siden. Af de ti nye kvindelige topchefer i Top 1000 virksomhederne er kun én kvinde i Top 100, nemlig Pernille Erenbjerg fra TDC. Dermed er der nu to kvindelige topchefer i de 25 største børsnoterede selskaber, nemlig også Karen Frøsig i Sydbank.
Vi har i den omfattende kortlægning indsamlet oplysninger om den nye CEO, herunder alder, uddannelsesbaggrund, kompetencer, tidligere beskæftigelse og om der er tale om en intern eller ekstern rekruttering, samt om køn og nationalitet. Hensigten med kortlægningen er både at give nyttigt input til bestyrelser, virksomheder og rådgivere om, hvilke CEO profiler, der er i høj kurs, og hvilke karakteristika, der lægges vægt på i søgningen af den nye CEO.

Kortlægningen viser også, at de unge erhvervsfolk fortsat har vanskeligt ved at presse sig ind på en CEO-post i Top 1000. 5 % af de nye topchefer sidste år var 39 år eller derunder, og det var næsten halvdelen af de 8 % året før. Til gengæld er det heller ikke særligt udbredt, at den nye CEO er over 60 år. For tre år siden var andelen ca. 8 %, og den er sidenhen næsten halveret. 49 % af de nye CEO’er var mellem 40 og 49 år, mens 42 % var i intervallet 50 til 59 år.

Læs hele udgivelsen her

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her