Q1 meddelelse fra Carlsberg (frit oversat)
Carlsberg leverede en solid start på 2024 med god vækst for vigtige strategiske drivere.
RESILIENT VOLUME VÆKST
Organisk volumenvækst +2,0 %
- Organisk volumenvækst i Vesteuropa +0,2%, Asien +3,1% og Central- og Østeuropa og Indien (CEEI) +2,2%.
- Samlet premium ølkategori +8%, Beyond Beer -1%, alkoholfri bryg +2%.
- International premium brand volumenudvikling: Tuborg +8%, Carlsberg +15%, 1664 Blanc 0%, Brooklyn -1%, Grimbergen +6% og Somersby -4%.
OMSÆTNING/HL VÆKST PÅ tværs af REGIONER
Organisk omsætningsvækst +6,4 %
- Omsætning/hl +4%, med positivt bidrag fra alle tre regioner.
- Organisk omsætningsvækst i Vesteuropa +5,1%, Asien +7,6% og CEEI +7,3%.
- Rapporterede omsætningsvækst +4,4% til DKK 1 mia. påvirket af valutaer.
UNDERSTØTTENDE AKTIONÆR AFBAST
Nyt kvartalsvis aktietilbagekøbsprogram
- Et nyt kvartalsvist aktietilbagekøbsprogram på DKK 1,0 mia. lanceres i dag.
VEJLEDNING FOR INDTJENING FOR 2024 OPHOLDES
- Organisk vækst i resultat af primær drift på 1-5%.
- Baseret på valutaspotkurserne pr. 29. april antager vi en valutaomregningseffekt på omkring DKK -250 mio. for hele året (tidligere DKK -100 mio.).
Koncernchef Jacob Aarup-Andersen siger: ”Vi har fået en solid start på året med vækst i volumen og omsætning i alle tre regioner. Vi er særligt tilfredse med væksten i vores premium-portefølje og væksten i volumen og omsætning i Asien, som begge er vigtige strategiske vækstdrivere for koncernen. Kvartalsresultatet var på linje med forventningerne, og vi fastholder vores forventninger til helårets indtjening.”
Carlsbergs pre close call (frit oversat):
FAKTORER, DER PÅVIRKER SAMMENLIGNINGSTAL
Vesteuropa
I meddelelsen for 1. kvartal 2023 udtalte vi:
“Omsætningen/hl voksede på alle markeder som følge af prisstigninger både fra sidste år og i 1. kvartal 2023 for at dække de
fortsatte omkostningsstigninger. Derudover var der et positivt kanalmix sammenlignet med 1. kvartal sidste år, hvor restaurationsbranchen
var delvist påvirket af COVID-19-restriktioner. Endelig nyder omsætning/hl fordel af landemix på grund af
volumenvækst på markeder med højere priser som Frankrig, Norge og Danmark, og volumenfald på de
billigere markeder Polen og Storbritannien.”
På FY-konferencen kommenterede vi volumenudsigterne for året:
“Korrekt. Jeg har sagt i et interview her til morgen, at vi ser en stabil til let voksende mængde i Vesteuropa
. Og det skyldes et par ting; på grund af let vejrsammensætning i 3. kvartal kan det selvfølgelig være
forkert, hvis vejret er på samme forfærdelige niveau i 2024, som det var i 2023, men vi forventer at se noget
medvind fra lettere vejrsammensætninger; og så forventer vi en vis forbedring i forbrugernes stemning
i løbet af året fra reallønsvækst, efterhånden som inflationen er på vej ned, og folk begynder at se en vis reallønsvækst
. Det tredje element er, at vi har nogle store sportsbegivenheder i Europa i 2024, som påvirker
aktiveringen i hele Europa. Det er selvfølgelig EM i fodbold i Tyskland og
OL i Frankrig…”
Asien
I meddelelsen for 1. kvartal 2023 udtalte vi:
“Vi oplevede organisk volumenvækst på de fleste asiatiske markeder, understøttet af veludførte festsæsonaktiviteter.
Indien, Vietnam og Laos leverede særlig stærk volumenvækst. På trods af et meget stærkt 1. kvartal sidste år,
nød vores volumener i Kina godt af et veludført kinesisk nytår.”
På konferenceopkaldet for regnskabsåret 2023 blev vi spurgt om den makroøkonomiske risiko i Sydøstasien:
“…i form af overordnet forbrugerstemning ser vi ikke en ændring, hverken til det værre eller til det
bedre lige nu. Så vi ser – vi går ind i 2024 med nogenlunde den samme forbrugerstemning, som vi
forlod 2023. En af dem er naturligvis en vigtig drivkraft her er den samlede kinesiske økonomi, som har afsmittende virkninger til en
række centrale sydøstasiatiske lande, der er vigtigt for os. Så når vi ser på en svaghed, som vi
2 har
set på en række markeder, kunne Vietnam være et eksempel, men en række af markederne omkring Kina,
en del af det er også effekten af, at den kinesiske økonomi er aftagende.”
…og fortsatte:
“Men indtil videre er det bare en afdæmpet forbruger i Sydøstasien, der ikke forværres yderligere…”
Ved konferenceopkaldet for regnskabsåret 2023 kommenterede vi Kina:
“…om Kina. Så med hensyn til mere underliggende markedstendenser på kort sigt, ser vi ikke en trinændring i
forhold til, at den kinesiske forbruger pludselig vender tilbage. Vi ser et relativt uændret forbrugermiljø
i Kina. Som du har set, har det betydet et faldende ølmarked sidste år i anden halvdel af
året. Vi ser heller ikke en forringelse herfra, men der er ingen tvivl om, at vi ikke ser nogen
særlig opgang. Vi er forsigtigt optimistiske om, at det vil stabilisere sig i løbet af året.”
Central Østeuropa & Indien
I meddelelsen for 1. kvartal 2023 udtalte vi:
“Udviklingen i omsætning/hl var usædvanlig stærk, påvirket af sammensætningen af flere faktorer, såsom
prisstigninger gennemført for at afbøde det betydelige inflationspres; lette sammenlignelige forhold i Ukraine,
da operationerne blev stoppet fuldstændigt i en periode sidste år efter krigens udbrud; et
positivt kanalmix på grund af sidste års COVID-19-restriktioner; og et positivt landemix på grund af lavere volumener
på det tyrkiske licensmarked efter jordskælvet i februar.”
FORVENTNINGER
I FY 2023-meddelelsen udtalte vi:
“Mens det makroøkonomiske miljø og indvirkningen på forbrugeradfærd forbliver usikker,
er inflationspresset aftagende. Vi forventer derfor en mere moderat stigning i vores samlede omkostningsbase end
tidligere år. Vi har til hensigt at opveje de højere samlede omkostninger/hl i absolutte tal gennem højere omsætning/hl og
fortsat stram omkostningskontrol.
For at positionere koncernen til succesfuld levering af vores øgede langsigtede vækstambitioner, vil vi optrappe
kommercielle investeringer i 2024 i overensstemmelse med Accelerate SAIL. Samtidig med at forholdet mellem SG&A og
omsætning holdes uændret, agter vi at øge de absolutte salgs- og marketinginvesteringer, sidstnævnte med mere end 10 %.
Størstedelen af de trinvise salgs- og marketinginvesteringer vil blive allokeret til brand- og rute-til-markedsinvesteringer i Kina og Vietnam, premium-mærker på markeder på tværs af vores regioner, digitale kapacitetsprojekter
og B2B e-handel (eB2B).
Derfor er vores indtjeningsforventninger for 2024:
– Organisk vækst i resultat af primær drift på 1-5%.
Baseret på spotkurserne pr. 6. februar antager vi en omregningseffekt på driftsresultatet på omkring DKK -100
mio. for 2024.