Alle finansfolk kender Bloomberg som en nyhedstjeneste. De færreste kender personen bag, Michael Bloomberg. Men Chris McNickle, der selv er finansmand og historiker, viser hvem manden er i bogen ”Bloomberg – A Billionaire’s Ambition.”
McNickle viser Bloomberg som en målrettet og selvsikker leder, der som 75-årig stadig er aktiv i sit firma – igen som topchef efter 12 år som borgmester for New York. I virkeligheden er McNickle mere optaget af Bloomberg som borgmester, og det kan enhver leder i den private og offentlige sektor få noget ud af, for Bloomberg brød alle traditioner om, hvordan en politisk leder skal være – og han skabte resultater.
Det interessante er, at han ikke kunne have gjort det, hvis han ikke havde forretningsmandens erfaringer – og enorme pengekasse. Han brugte 650 mio. dollar af sine egne penge som borgmester, bl.a. til valgkampe. Han ville kun have en borgmesterløn på én dollar om året! Han blev borgmester kort tid efter terrorangrebet 9/11 2001, hvor New York var i krise. Byen havde et underskud på 6 mia. dollar. Bloomberg sagde, at han ville fjerne det, og det blev til et overskud på 3 mia. dollar, selvom byen også skulle gennem en finanskrise.
Begyndte med en fyring
Men hans største succes var dog etableringen af dét, vi kender som Bloomberg. Hvis han ikke var blevet fyret fra Salomon Brothers, hvor han arbejdede i 15 år, var nyhedstjenesten aldrig blevet til noget, siger han selv. Han er ikke bange for at give gode råd, og et af dem er, at man aldrig skal være bange for nederlag og fejltagelser, for de kan altid føre noget bedre med sig.
Han begyndte som børshandler i Salomon Brothers, men blev degraderet til at være chef for bankens it-division. Her blev han i tre år, men hér lærte han betydningen af at indsamle og bearbejde data. Da han blev fyret, fik han udbetalt 10 mio. dollar, der svarede til hans andel som partner, men fik ellers ikke nogen godtgørelse.
For pengene etablerede han et firma, Innovative Market Solutions, der ”tyggede” data for obligationshandlere. Han udviklede en terminal, der siden blev kaldt Bloomberg-terminalen, og da Merrill Lynch købte 22 af dem og investerede 30 mio. dollar i firmaet, var starten sikret, og Bloomberg gav senere firmaet sit eget navn.
Han – og skærmen – blev et hit i 80’erne. Han lavede en skærm, der passede ind i børsmæglernes overfyldte handelsborde. Han gav dem informationer, de ikke havde, og det blev udvidet til aktier og alle finansielle produkter, og han koblede sidenhen en nyhedstjeneste og en tv-kanal på, så der var en sikker strøm af informationer døgnet rundt. Han gjorde det til en nødvendighed, at en handler måtte have Bloomberg kørende foran sig hele tiden. Dermed var han foran konkurrenterne, og i dag er der omkring 325.000 terminaler verden over.
Mange læresætninger
Som leder har han en enestående evne til at udtrykke sig kort og præcist – enten har han lært det af sine journalister, eller også er det ham, der har lært dem det. Det ses i hans læresætninger for ledelse. Nogle eksempler: Vil man lave et firma, må man skabe et produkt, som folk har behov for. Man skal ikke spørge hverken kunder eller sælgere, hvad kunderne har behov for, for de vil kun have dét, de kender. Men man skal forsøge at forstå deres behov, og så levere det til dem.
Man skal omsætte sit produkt i penge (han bruger det rædselsfulde og primitive udtryk monetize), men da det er en svær kunst, nævner han et eksempel: Han sørgede for, at Bloombergs informationer og analyser kun kan fås på terminalerne, og de er dyre, og kunderne skal betale forud. Endelig skal et firma forsvare sig mod konkurrenter, og Bloomberg har gjort det ved konstant at udvide sine aktiviteter og være foran.
Bloomberg kommer også med almene gode råd: Man skal ikke være bange for at begå fejl, og en leder skal acceptere medarbejderes fejl og sige: Det er vi fælles om. Medarbejdere skal hellere bede om tilgivelse end om tilladelse. Han ser hellere, at folk forsøger at gøre noget, end at de undlader det. Endelig skal hverken ledere eller ansatte lade sig kue af konkurrenter og kritikere. ”De ønsker at gøre dig modløs. Giv dem ikke den tilfredsstillelse. Gå videre!,” siger han.
Bloomberg – A Billionaire’s Ambition. Chris McNickle, 18,29 dollar på Amazon, 460 sider.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her