Problemerne hober sig op omkring den måde, AON Private Consulting (APC) håndtere sine privatkunder på. APC har på nogle få år opbygget en forretning for 5000 private velhavere, hvor der administreres pensionsordninger for 10 mia. kroner. Men meget tyder på, at APC i forhold til eksisterende kunder har en stribe alvorlige problemstillinger, som har udløst en påtale fra Finanstilsynet, og hvor der sås tvivl om, hvorvidt APC overholder lovens krav til oplysning om flyttegebyrer. Økonomisk Ugebrev har kulegravet APC’s praksis, og der ses især problemer på tre områder:
For det første har Finanstilsynet netop givet APC et påbud for ikke at ville slippe de kunder, der ønsker at opsige deres rådgivningsaftale med selskabet. For det andet bliver langt de fleste APC-kunder, der ønsker at forlade APC, opkrævet flytteomkostninger mange gange større end branchekutyme, nemlig én procent af pensionsformuen, altså 50.000 kr. ved flytning af en pensionsformue på fem mio. kr. For det tredje tyder meget på, at kunderne ikke, som lovgivningen tilsiger, bliver oplyst om disse meget høje omkostninger ved at forlade APC. Det var i december, at Finanstilsynet skred ind over for APC med et påbud om, at der ikke måtte lægges pres på kunder, der ønskede at flytte.