På trods af en opjustering af årsforventningen i 3. kvartalsregnskabet sendte investorerne ALK-Abelló i dørken. Ledelsen skaber fornyet usikkerhed om soliditeten i den amerikanske vækstcase.
ALK-Abelló leverede endnu en opjustering i det netop aflagte regnskab for 3. kvartal, men alligevel fik aktien et drag over nakken. Kursfaldet skal ses i sammenhæng med, at der med stor sikkerhed kommer endnu en opjustering senest ved aflæggelsen af årsregnskabet til marts 2018.
CEO Carsten Hellmann leverede på overfladen et stort set pletfrit regnskab. Men ved en nærmere læsning var der noget, der kunne ligne ugler i mosen. I hvert fald var det umiddelbart dette, en enkelt sætning, investorerne lagde mest mærke til.
Mere tid behøves
Omkring success med den amerikanske ekspansions- og salgsstrategi hedder det i regnskabet ( side 3 ), at ”while ALK has growing confidence in the opportunity, the step change that will signal broader acceptance has yet to materialise, and ALK expects it will take some time to overcome the long-standing structural market barriers in the USA.”
Analytikere tolker denne melding fra Carsten Hellmann som om, at han på den ene side siger, at han er mere overbevist end tidligere om mulighederne i den amerikanske vækststrategi. Men på den anden side vil det tage længere tid at opnå målsætningerne end forventet.
På investormødet efter regnskabet spurgte analytikerne naturligvis ind til lige netop den amerikanske salgsstrategi, som er den afgørende byggeklods i allergiselskabets turn around-case, og som også var det, der blev hentet penge til ved en kapitalforhøjelse i foråret.
Carsten Hellmann understregede, at han fortsat ser uændret stort potentiale på det amerikanske marked. ”Vi kan nu se, at det bliver muligt at gennemføre en indtrængning på det amerikanske marked, så vores frygt for, at vi slet ikke kan få succes med det, har vi ikke længere. Så vi kan se, at vi nok skal komme dertil, men det kommer til at tage et antal år (…) så vi kan se, at der er det langsigtede potentiale, vi hele tiden har troet. Så vi skal nok nå det en eller anden dag.”
Videre sagde han, at ”vi har en lang hale af ting, vi skal gøre bedre (…) Vi skal til at lancere en digital kampagne i 25 amerikanske byer, og vi forventer at ramme 30.000 med allergi, og at 3.000 af dem går til en allergist (…) Hos omkring hver fjerde læge har vi opnået det forventede antal recepter, men vi skal finde ud af, hvad vi gør med de øvrige 75 procent læger, som vi er i kontakt med. Med 100 læger er vi nået der, hvor vi gerne vil. Men det er en treårig rejse, vi er på.”
Efter god fremdrift i 3. kvartal ser ALK-Abelló ud til at være på vej mod en senere opjustering. I 3. kvartal opjusterede ledelsen omsætningen fra tidligere ”mere end 2,8 mia. kr.” til ”2,85 – 2,90 mia. kr.” og driftsresultatet (EBITDA) blev opjusteret fra omkring 50 mio. kr. til 50-100 mio. kr. Efter 3. kvartal var omsætningen 2,13 mia. kr., hvilket var lidt lavere end samme periode sidste år. I 4. kvartal sidste år var omsætningen knap 800 mio. kr. Og dermed synes årsforventningen indenfor rækkevidde.
Højere driftsresultat
Omkring EBITDA var resultatet efter 3. kvartal 126 mio. kr., og dermed var årsforventningen mere end i hus allerede. For at ramme ledelsens årsforventning skal EBITDA ende på minus 26 mio. kr., hvor EBITDA sidste år i 4. kvartal var plus 61 mio. kr. På analytikermødet oplyste ledelsen, at selskabet forventer at træde på speederen i 4. kvartal omkring salg, markedsføring og R&D.
”Vi vil se et gearskifte i Q4 omkring omkostninger. Men vi ser det som en investering i fremtiden for at skabe vækst. Vi investerer mere i salg og marketing. I en større kampagne i Q4 forventer vi at ramme 30.000 allergikere. Og vi ser også øgede omkostninger i R&D til vores udviklingsprojektet,” hed det.
Med Carsten Hellmanns let indpakkede reservation om væksttempoet på det amerikanske marked de kommende år, er der uden tvivl skabt øget usikkerhed om vækstcasen. Umiddelbart er budskabet lidt modsætningsfuldt, vurderer analytikere, og det har givet mindre sigtbarhed på den lidt kortere bane. Aktuelt er vi et stykke inde i 4. kvartal, hvor ledelsen har trådt på salgsspeederen. Set i dette lys er ledelsens ”advarsel” bekymrende.
Morten W. Langer
Læs tidligere analyser af ALK-Abelló her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her