For D/S Norden har 2018 været den klassiske historie om gyngerne og karrusellen. Et pænt, men ikke prangende, tørlastmarked er blevet overskygget af et historisk svagt tankmarked i årets tre første kvartaler. Det lysner dog, og iværksættelsen af et tilbagekøbsprogram viser Nordens egen tiltro til et holdbart comeback i 2019.
Den gradvise bedring i tørlastmarkedet, som har fundet sted siden markedsbunden i 2016, er fortsat på baggrund af bedre fundamentale forhold. D/S Norden har afdækket sin tørlasteksponering i sin egen flåde (”Dry Owner”-divisionen) 100% for de næste to kvartaler og for det meste af 2019, hvor 83% af skibsdagene nu er afdækket.
I ”Dry operator”, som er den mere kortsigtede logistikoperation, hvor skibe i stort antal tages ind og beskæftiges på kort sigt, er der ligesom i 2017 lagt op til et godt resultat for 4. kvartal, da 3. kvartal i nogen grad er blevet brugt til at positionere skibene fordelagtigt.
Forventningen til helåret i Dry Operator blev fastholdt på 20-30 mio. USD, hvilket skal ses i forhold til et realiseret resultat på 14 mio. USD i de første tre kvartaler. I 4. kvartal 2017 blev der realiseret et resultat på 14 mio. USD.
Det historisk svage produkttankmarked har oplevet et comeback i 4. kvartal, som kommer i kølvandet på en meget stærk rateudvikling indenfor råolietank. Over tid er der en pæn korrelation mellem de to markeder.
Rateforbedringen er dog ikke nok til at redde tank-divisionen i land i 2018, hvor man fortsat forventer et negativt resultat på 20-35 mio. USD.
Til gengæld er der udsigt til en fortsat forbedring i 2019, hvor den underliggende fundamentale forbedring sammen med en forventet betydelig positiv effekt i 2. halvår fra opbygningen af bunkerlagre med lavt svovlindhold skaber grobund for en god rateudvikling.
For første gang i mange år har Norden valgt at iværksætte et tilbagekøbsprogram i forbindelse med 3. kvartalsrapporten. Trods sin beskedne størrelse på 10 mio. USD (ca. 65 mio. kr.) er det et vigtigt signal om, at det notorisk konservative rederi ser noget lysere på fremtiden.
DS Nordens markedsværdi er omkring 4 mia. kr., og tilbagekøbsprogrammet udgør således kun omkring 1,5% af aktiekapitalen. Til gengæld ligger den senest opgjorte indre værdi omkring 135-140 for de rene skibs- og charterværdier, og i det lys giver tilbagekøbsprogrammet god mening fra et aktionærsynspunkt.
Med tørlastindtjeningen for det meste af 2019 låst fast er det udviklingen indenfor produktank, der for alvor kan komme i fokus og være den primære driver for kursen. Produkttankraterne i 2. og 3. kvartal var i vores optik den primære årsag til, at aktien blev sendt ned fra kurs 120-130 til det nuvæ-rende niveau under 100. Det vil således også være naturligt, at et comeback i produkttankraterne kan sende aktien tilbage mod det niveau.
Den største risiko indenfor tørlast er en opbremsning i den globale vækst med Kina og ikke mindst en eskalering af handelskrigen som væsentlige faktorer. Indenfor tank er det især olieprisen og en eventuel OPEC-reduktion af produktionen, som kan få en negativ effekt på råolietankmarkedet, der forventeligt vil have en spill-over-effekt på produkttankraterne også.
Steen Albrechtsen og/eller dennes nærtstående ejer aktier i D/S Norden
Børskurs på analysetidspunktet: 98,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 125-135
Læs tidligere analyser af DS Norden her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her