Det var i denne uge et år siden ejerskiftet i Københavns Lufthavne (KBHL) blev afsluttet efter et pligtmæssigt købstilbud til aktionærerne. Men aktien kan stadig handles.
Processen startede tilbage i maj 2017, hvor storaktionæren Macquarie European Infrastructure Fund IIII (MEIF3) meddelte bestyrelsen i KBHL , at det nu nærmede sig det tidspunkt, hvor de ønskede at realisere deres investering i KBHL.
På det tidspunkt ejede MEIF3 sammen med Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP) 57,7% af aktierne i KBHL med den danske stat som næststørste aktionær med 39,2% af aktierne. Den beslutning satte man handling bag i september 2017, hvorefter OTPP sammen med den nye aktionær ATP ejede 57,7% af KBHL.
Transaktionen udløste et pligtsmæssigt købstilbud til de resterende aktionærer, som blev fremsat den 8. december 2017. Dette tilbud var i realiteten blot en formalitet, da kun 3,1% af aktierne ikke var ejet af enten OTPP, ATP eller den danske stat, og sidstnævnte meddelte hurtigt, at man ikke ønskede at benytte sig af tilbuddet .
Men reglerne blev fulgt, og den 23. januar 2018 kunne regnskabet gøres op. Ca. halvdelen af de resterende aktionærer (1,69% af aktiekapitalen) tog imod tilbuddet om at sælge deres aktier til kurs 5702, og dermed øgede ATP og OTPP gennem selskabet Copenhagen Airports Denmark ApS deres ejerandel af KBHL til 59,4%. Sammen med den danske stats fortsatte ejerandel på 39,2% ejer de tre storaktionærer nu 98,6% af aktierne i KBHL.
Kan Københavns Lufthavne stadig handles?
Med så lav en andel af aktier i fri handel kunne man fristes til at afskrive aktien som umulig at handle. Men sådan er det ikke. Med KBHL’s markedsværdi på 44,5 mia. kr. har 1,4% af aktiekapitalen p.t. en markedsværdi på 624 mio. kr, svarende til værdien af selskaber i størrelsesordenen som TK Development, Sanistål og Flügger.
Den seneste måned har KBHL da også været handlet af 17 forskellige mæglere med Danske Bank som største køber med et nettokøb på 829.000 kr. Største sælger har været Nordea Bank Finland Plc med et nettosalg på 1.222.000 kr.
For en privat investor med en kapital i størrelsesordenen 1 mio. kr. er 5-10% af kapitalen placeret i KBHL altså stadig en mulighed.
Er aktien et interessant køb?
Men er aktien overhovedet et interessant køb? På kort sigt er det tvivlsomt. Kursen ligger i dag på samme niveau som ATP betalte for et års tid siden, men set over en 5-årig periode er den steget næsten 90%. Det har sendt KBHL’s nøgletal væsentligt højere op end branchemedianen.
I 3. kvartalsregnskabet opjusterede man den forventede omsætning, men forventer stadig et lavere resultat før skat korrigeret for særlige forhold end i fjor (1350-1450 mio. kr. mod 1662 mio. kr. i 2017), så nøgletallene bliver på kort sigt dårligere. Men det svage resultat skyldes i høj grad lufthavnens aktuelle vækst, og perspektiverne ser derfor anderledes positive ud på lidt længere sigt.
Hvis man samtidig har tillid til ATP’s dømmekraft (og det giver tidligere investeringer i eksempelvis H+H International grund til), så lægger ATP’s vilje til at betale kurs 5702 for MEIF3’s aktier i KBHL en bund under kursen for den langsigtede investor. Så vi ser KBHL som en god langsigtet investering, men ikke en interessant aktie på kort sigt.
Børskurs på analysetidspunktet: 5680,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 5700,00
Læs tidligere analyser af KBHL her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her