William Demant Holding (WDH) lancerer nye produkter i 2019, og kundernes modtagelse er meget afgørende for selskabets indtjening de kommende 2-3 år.
WDH’s årsregnskab 2018 medførte så stort et kursfald (9,2%), at man skulle tro selskabet havde ramt under de udmeldte forventninger. Det var ikke tilfældet, men med en placering midt i det forventede EBIT-interval (korrigeret for restruktureringsomkostninger) opfyldte man ikke helt analytikernes forventninger.
Det forbedrede ikke stemningen, at WDH’s forventninger til 2019 er forholdsvis beskedne med et EBIT i intervallet 2650-2950 mio. kr. Når der tages højde for de ekstraordinære restruktureringsomkostninger i 2018 budgetterer WDH faktisk med muligheden for stagnation i indtjeningen i 2019.
En så defensiv udmelding stemmer ikke med forventningen om en organisk vækst højere end markedet i et marked med en forventet værditilvækst på 5%. Og det stemmer heller særlig godt med WDH’s udvikling gennem adskillige år, hvor omsætning og EBIT de seneste fire år er steget med henholdsvis 10,5% p.a. og 10,8% p.a.
Fremskriver vi den udvikling til 2019 får vi et EBIT på 2938 mio. kr, hvilket er meget tæt på den øverste grænse i selskabets aktuelle udmeldinger.
Afgørende joker kommer i spil i 2019
Der er imidlertid en vigtig joker i dette spil, som kan ændre forudsætningerne for værdiansættelsen af WDH afgørende. Nemlig hvilken succes selskabets nye produkter får i 2019. Høreapparatbranchen er præget af meget hård konkurrence, og et succesfuldt produkt holder ikke forspringet til konkurrenterne ret længe. Det er derfor nødvendigt hele tiden at udvikle produkterne
Det gør WDH da også, men problemet er bare, at udviklingen er nødt til at være markant for at gøre en afgørende forskel. Og da man risikerer at ramme ved siden af kundernes ønsker, indebærer lanceringen af nye produkter en væsentlig risiko for dels at have spildt meget store beløb i udviklingsomkostninger, og dels at blive sat flere år bagud i forhold til konkurrenterne.
WDH’s seneste markante produktfornyelse skete med høreapparatet Oticon Opn, som viste sig at være et pletskud. Men nu har dette apparat efterhånden udspillet sin rolle som førende Premium-produkt, og skal erstattes af noget andet. Det vil ske i løbet af de kommende uger, og kundernes modtagelse af den nye produktserie vil være helt afgørende for WDH’s indtjening ikke bare i 2019, men også de kommende 2-3 år.
Beskrivelsen af den nye produktserie giver dog ikke indtryk af en grundlæggende ændring på niveau med, hvad Oticon Opn leverede for et par år siden. Der er tilsyneladende ”blot” tale om forbedringer på 10-15% indenfor forskellige områder, såsom eksempelvis taleforståelse. Det reducerer på den ene side risikoen for at ramme helt forbi målet, men på den anden side også muligheden for at rette et afgørende slag mod konkurrenterne. Målt på nøgletal er WDH billigere end konkurrenterne Sonova og GN Store Nord, så den aktuelle værdiansættelse kalkulerer ikke med et nyt Oticon Opn spring fremad. Man får derfor vanskeligt ved at skuffe markedet, mens der er mulighed for en positiv overraskelse i forhold til udmeldingerne for 2019. Vi sætter på kort sigt et forsigtigt kursmål til 210, men holder muligheden åben for en opjustering i forbindelse med halvårsregnskabet.
Børskurs på analysetidspunktet: 195,20 AktieUgebrevets kursmål (3 mdr): 210,00
Læs tidligere analyser af WDH her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her