Hvidvasksagen i Nordea, der aktuelt florerer i pressen, ændrer ikke på bankens allerede igangværende planer for at ændre kulturen i banken. Det handler i bund og grund om at forandre mennesker, siger Head of Group Sustainable Finance, Sasja Beslik fra Nordea i dette interview.
Nordea har de seneste uger fået negativ opmærksomhed for mulig hvidvask for milliarder i perioden 2004 til 2014 i bankens tidligere afdeling for internationale kunder. Sagen har, ifølge Sasja Beslik, været internt kendt, før datalækket kom frem i pressen, men det vil ikke ændre på det igangværende arbejde med at transformere kulturen i banken. ”Hvidvask er ikke bare en sag i Nordea, det er også et sektoranliggende, som vi gerne vil tage ansvar for. I den versende sag har vores CEO (Casper Von Kuskell. Red) allerede været ude og adressere udfordringen. Han anerkender, at vi har været naive og tidligere har undervurderet kompleksiteten af hvidvask. Det er en forfærdelig ting, og vi har et ansvar for, at det ikke rammer os eller sektoren igen,” siger Sasja Beslik.
Ifølge Sasja Beslik har banken kendt til sagen før den kom frem i pressen. ”Vi kan ikke gøre andet end at fortsætte vores arbejde med at transformere kulturen i banken. Det handler i bund og grund om at ændre mennesker. Vi har internt kendt til den aktuelle sag og den opmærksomhed, der retter sig mod os nu ændrer ikke på vores fokus på at gøre, hvad vi kan, for at det ikke sker i fremtiden,” siger Sasja Beslik.
Sasja Beslik har tidligere til Økonomisk Ugebrev Ledelse oplyst, at der er og fortsat vil blive investeret betydelige ressourcer i at forbedre kulturen i organisationen. Det er bl.a. sket ved at indføre nye værdier og formål for banken, samt en grundig gennemgang af bankens interne retningslinjer, systemer og processer. ”Adfærd og forretningsetik er nu direkte knyttet til, hvordan ledelsen vurderes både kvantitativt og kvalitativt,” siger Sasja Beslik.
Også CSR-funktionen har fået nyt fokus og fungerer ikke længere som den klassiske CSR-funktion, som blot skal sikre, at rapporteringerne sker efter gældende praksisser. ”Hele vores tilgang til CSR er ændret. Vi har 24 mand, der forsøger at tænke som en proaktiv supportfunktion for resten af organisationen. Vi ønsker ikke en CSR-funktion i traditionel forstand, men en funktion, der arbejder for at støtte og udvikle hele organisationen i en mere ansvarlig retning. Det gælder for såvel kultur- og adfærdsændringer såvel som på sparring om konkrete bæredygtige produkter og ansvarlige investeringer, siger Sasja Beslik.
Interne og eksterne initiativer hænger sammen
Ifølge Sasja Beslik hænger de interne planer for en stærkere kultur sammen med en stærk position udadtil som ansvarlig bank, der tilbyder konkrete bæredygtige produkter. Nordea har bl.a. annonceret, at de 2019 udfolder flere grønne lån og grønne obligationer. Om et par måneder lancerer banken desuden en helt ny e-learningsplatform, der skal oplyse både private og professionelle kunder om bankens ansvarlighedsprincipper for investeringer og ESG relaterede produkter.
Portalen er et led i en ny offensiv strategi, der sigter mod fortsat at styrke og udvikle Nordeas position som en af de førende banker inden for ansvarlige investeringer og bæredygtige produkter.
”E-learnings platformen lanceres på baggrund af et generelt behov for at styrke kundernes viden om ansvarlighed i den finansielle sektor. Samtidig udvider vi med en række nye produkter, der integrerer bærdygtighed og ansvarlighed.” siger Sasja Beslik.
Blandt Nordeas andre nye tiltag er også, at investeringsporteføljer bliver tilpasset Paris-aftalen. Men det er en svær øvelse, erkender Sasja Beslik. ”Hvis vi skal måle vores carbon-footprint op mod Parisaftalen kræver det bedre og ensartede data fra virksomhederne. Vi ser derfor meget frem til EU-parlamentets arbejde med en fælles standard for CO2-benchmark for emissioner. Men vi benytter allerede målepunkter for emissioner og opgør dem for vores investeringsprodukter. Det er et relativt komplekst område og e-learnings portalens formål er netop at oplyse om de metoder, vi benytter til at tage ansvar. CO2-aftryk er et eksempel som vi vil adressere,” siger Sasja Beslik.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her