Hvad skaber succesfulde virksomheder? Analysen af, hvilke faktorer, der skaber forretningsmæssig succes, er kompliceret på grund af virksomheders forskellighed, kompleksitet og dynamik. I den akademiske verden bliver analysen ofte baseret på et mix af økonomiske, politiske og sociale kræfter, og akademikere har i tusindevis af forskningspapirer forsøgt at finde den gyldne formel ved at inddrage psykologi, organisatorisk adfærd, strategi, finans, økonomi og human ressource. Samlet set er der kommet en myriade af konklusioner ud af denne forskning, ofte med modsatrettede konklusioner.
På baggrund heraf har forskere fra London Business School forsøgt at give recepten ved en meget praktisk tilgang: De har taget fat i de 25 mest succes- fulde engelske FTSE 100 selskaber, dem der har givet aktionærerne størst afkast over en tiårig periode, og simpelthen forsøgt at forstå, hvad de har gjort rigtigt.
Selskaberne omfatter mange forskellige brancher, blandt andet handelsvirksomhed, financial service, farma, restaurantkæde, flyselskab (Easyjet), IT con- sulting og softdrinks. Researchen er baseret på en gennemgang af årsregnskaber, analytikerrapporter og interviews med topledelserne.