Kommentar: Conferize udsendte forleden en børsmeddelelse, hvor det var helt oplagt at give de første oplysninger om indtægter fra konkret billetsalg via Conferizes eventplatform. Det skete ikke.
Som det fremgår af børsmeddelelsen fra selskabet nedenfor blev det alene oplyst beløb, som modsvarer det potentielle salg af biletter fra de events, som ligger oploadet Conferizes platform. da der historisk har været meget få tilmeldte deltagere via Conferizes platform til disse events, tyder meget på, at de primære salgskilder er alle mulige andre kanaler, eksempelvis andre mere internationale eventplatforme.
Vi tror, at Conferize selv havde oplyst et salgsbeløb af udstedte billetter gennem sit even platform, hvis det var nævneværdigt. I en anden børsmeddelelse, se nedenfor, fra 2. april 2019 oplyses om stor vækst i antallet af eventarrangører. Heller ikke her oplyses, om det overhovedet har været brugere, der har købt biletter gennem selskabets platform. dette er brugbar information, uanset om tjenesten er gratis eller der tages det oplyste 2,5% gebyr.
Selskabets oplysningskvalitet fortsætter med at være dybt kritisabel og på grænsen til det manipulerende. Vi undrer os over, at Fondsbørsen og/eller Finanstilsynet ikke griber ind og pålægger selskabet at give mere klar information til markedet. Økonomisk Ugebrev har tidligere stillet en stribe spørgsmål til selskabet, som vi ikke har fået svar på.
——————————————————
Børsmeddelelse fra Conferize:
Første validering af indtjeningspotentialet i Conferize. Prognose for 2. kvartal 2019.
Selskabsmeddelelse Nr. 12/2019
København, 9. april 2019
Første validering af indtjeningspotentialet i Conferize. Prognose for 2. kvartal 2019.
Conferize A/S kan i dag offentliggøre den første validering af potentialet i Conferize’s forretningsmodel. Det første afgørende ben i Conferizes kommercielle strategi er at etablere en stadigt stigende indtægt via gebyrer på billetsalg. Der er på nuværende tidspunkt sat billetter til salg i 2. kvartal 2019 for DKK 15,3 mio. på Conferizes platform. Udover det igangværende billetsalg, er der oprettet billetsalg for DKK 52,1 mio. til events, der dog endnu ikke er aktiverede. hvorfor det endnu ikke vides, hvorvidt Conferizes platform rent faktisk vil blive benyttet.
”Vi har oplevet, at der er blevet stillet spørgsmålstegn ved potentialet i forretningsideen og den meget simple indtjeningsmotor, som billetgebyrer er. Men allerede her få måneder efter lanceringen af vores nye platform og introduktionen af billetgebyrer, begynder vi at se potentialet. De events, der bliver afholdt her i andet kvartal og som allerede har aktiveret deres billetsalg, har et samlet estimeret billetsalg på over 15 mio. kr. Det er potentielt rigtig mange penge, som vi hjælper vores kunder med at tjene – og penge, som vi kan tage et gebyr af”, fortæller CEO og Founder Martin Ferro-Thomsen, og fortsætter:
”Vi kan nu for alvor se vores massive vækst i eventarrangører og signups forplante sig i øgede indtjeningsmuligheder. Vi kan se, at modellen virker. Ved at samle alle nødvendige tools i en og samme brugervenlige platform, giver vi eventarrangører mulighed for at skabe events med større værdi. Det tiltrækker stadigt flere arrangører og flere events. Billetgebyrer er kun den første i en lang række af indtjeningsmuligheder, og selvom vores konkrete indtjening selvfølgelig afhænger af, hvorvidt de enkelte arrangører formår at sælge deres billetter, er vi fulde af fortrøstning i forhold til at realisere indtjeningsmålene i vores kommercielle strategi.”
Conferize tager et meget konkurrencedygtigt gebyr på 2,5 pct. af alle billetter, der bliver solgt, dog maksimalt EUR 10. Gebyret blev introduceret ved lanceringen af selskabets nyeste Event Management Platform d. 30. november 2018 og gælder for events oprettet efter d. 30. november 2018.
Det globale marked for billetsalgsløsninger (Online Event Ticketing) var i 2017 estimeret til DKK 308,6 mia. (kilde: Grand View Research Inc: Online Event Ticketing Market, 2018)
i en anden børsmeddelelse fra 2. april 2019 hedder det:
Conferize fortsætter væksten. Stærkeste kvartal nogensinde.
Conferize A/S kan i dag offentliggøre nøgletal for aktiviteten på selskabets digitale platform til event management for 1. kvartal 2019. Tallene viser, at den netop lancerede V2 har formået at konvertere eventarrangører op til 3 gange bedre i første kvartal af 2019 end den tidligere platform. Herudover viser tallene, at der nu er næsten syv gange så mange eventarrangører på platformen i forhold til juni 2017, hvor Conferize blev optaget til handel på Nasdaq First North Denmark.
Performance på disse aktiviteter ligger markant højere end grundlaget for den fremlagte kommercielle strategi, hvor selskabet forventer at være cash flow positive i løbet af 2021. Indtil videre fastholder selskabet dog strategiens forventninger, da eventindustrien flytter sig langsomt og Selskabet stadig investerer i at optimere den nye platform sammen med kunderne.
Udviklingen det forgangne kvartal er opsummeret nedenfor.
2018 4. kvartal | 2019 1. kvartal | Årlig vækst | Md. gns. vækst | |
Antal brugere | 62.717 | 68.848 | 56 pct. | 3,2 pct. |
Antal eventarrangører | 13.166 | 17.106 | 171 pct. | 9,1 pct. |
Antal events, akkumuleret | 31.440 | 34.823 | 55 pct. | 3,5 pct. |
Conferizes primære brugersegment er arrangørerne af events, da de driver væksten i både events, billetsalg og brugere på platformen. Ved udgangen af 1. kvartal 2019 havde 17.106 eventarrangører oprettet en konto på platformen, 584% flere end i juni 2017. Det forgangne kvartal alene er der små 4.000 arrangører, der har oprettet en konto på platformen, svarende til en forøgelse på 30 pct. i årets første tre måneder.
Den nyeste generation af selskabets Event Management Software (EMS V2) blev lanceret d. 30. november 2018. Den markerer et helt nyt afsæt for at forløse potentialet i business casen og det er helt afgørende for realiseringen af selskabets kommercielle strategi, at den nye platform formår at konvertere alle eventarrangører til aktive brugere med events, billetsalg og omsætning.
I første kvartal har den nye platform formået at konvertere eventarrangører op til 3 gange bedre end den tidligere platform. Det er nu op til 50 pct. af alle eventarranaører fra marketingkampagner, der resulterer i en eventoprettelse. Det er markant højere end antaget i de beregninger der ligger til grund for selskabets kommercielle strategi, hvor man kun regnede med 25 pct. konvertering. Alligevel fastholder Selskabet de eksisterende forventninger, da det kan tage adskillige måneder fra kunden kommer om bord til eventet afholdes.
”Vi er fortsat i begyndelsen af at udrulle den nye platform, og vi investerer fortsat i at få etableret det rette product-market-fit sammen med kunderne, men at konverteringsraten er blevet så markant forbedret på så kort tid er meget positivt”, siger CEO og Founder Martin Ferro-Thomsen, og fortsætter:
”Det næste skridt bliver at få konverteret eventoprettelsen til omsætning via gebyrer på billetsalget. Omsætningen er fortsat lav, men vi har nu haft billetsalg i hele 17 forskellige valutaer, så vi er bredt anvendt i markedet. Og med vores aggressive prismodel, burde vi kunne løfte indtjeningen i overensstemmelse med vores kommercielle strategi”.
Ved udgangen af 1. kvartal 2019 var der oprettet 34.823 events på platformen, 3.383 flere events end ved udgangen af 2018.
Det samlede antal brugerkonti (eventarrangører og eventdeltagere) på platformen var 68.848 konti ved udgangen af 1. kvartal 2019