Novo Nordisk leverede et flot 1. kvartalsresultat, men graves et spadestik dybere, viser det sig, at overraskelsen især er drevet af engangsfaktorer.
Fremadrettet er det store spørgsmål fortsat, om Novo vil være i stand til at isolere prispresset i den amerikanske insulinforretning. Risikoen er, at prispresset vil sprede sig ind i Novos højprofitable GLP-1-segment (ny generation af insulin).
I 1. kvartal omsatte GLP-1 diabetesprodukterne for 7,1 mia kr., ca. 24% af gruppens omsætning, hvoraf Victoza repræsenterede de 80% og Ozempic de sidste 20%. Victoza-omsætningen faldt med 10% i lokal valuta, og med hele 19% i USA.
Novo selv argumenterer for, at man har stabiliseret sin markedsandelstab i løbet af 1. kvartal, og at man ikke har set nogen ændringer i priserne. Vurderingen er, at når salgsvæksten er lavere end markedsvæksten, skyldes det lagernedbringelser hos mellemmænd og ændringer i produktmixet imellem salgskanaler. Selvom Novo insisterer på, at der endnu ikke er set et egentligt prispres, efterlader regnskabet flere spørgsmål omkring GLP-1 segmentet, end det besvarer.
Værdsat af læger
Selvom det rapporterede salg af Victoza faldt 19% i 1. kvartal viser tallene, at det er en meget værdsat medicin blandt lægerne, ved at tage 20% af alle nyudskrevne recepter i USA. Dette på trods af, at Novo har sat fuld blus på markedsføringen af Ozempic og skruet ned for Victozas markedsføring. Det bekræfter, at Victozas salg er vedholdende, og det kan bliver svært at konvertere patienter til Ozempic, der blev lanceret i USA for 15 måneder siden.
Heldigvis for Novo går der sandsynligvis hele fire år, før Teva kommer med en kopikonkurrent af Victoza. Vi vurderer dog, at med Victozas ”sticky” markedsandel i 1. kvartal, kombineret med at den gamle og markant dårligere konkurrent Exenatide fra AstraZeneca forsat har 10% markedsandel af totale udskrevne recepter, bliver det svært for Novo at konvertere aggressivt til Ozempic, uden at være generøse med rabatter.
Det indikerer, at mange betalere i USA ikke vurderer, at Ozempics pris/effekt/bivirkningsprofil er tilstrækkeligt attraktiv til at ville acceptere, at Novo forlænger sin GLP-1 franchise med Ozempic, og dermed sikrer sig milliardindtægter fra disse betalere i endnu flere år fremover.
Alene i USA udgør salget af GLP-1 18% af det totale diabetesmarked, og antallet af recepter vokser med næsten 30% i år. Også det vil gøre, at betalerne bliver mere restriktive. Sagt simpelt er GLP-1 nu så stort og vokser så hurtigt, at betalerne bliver nødt til at fokusere på det.
Historisk har det vist sig svært at lancere opfølgende produkter i diabetesmarkedet. Prisdiskussionen på insulin startede for alvor med Sanofis lancering af Toujeo, opfølgeren til deres bedstsælgende langtidsvirkende insulin Lantus, i 2015. Set i bakspejlet havde Toujeo ikke tilstrækkeligt store fordele i forhold til Lantus. Og forsikringsselskaberne gennemtvang store rabatter for at lade patienterne få tilgang til Toujeo. Kigger vi på Novo Nordisks egen historik med konverteringer, vil man næppe argumentere for, at hverken lanceringen af den langtidsvirkende insulin Tresiba eller den ultrakorttidsvirkende insulin Fiasp har forvandlet selskabet på nogen måde.
Et blandet regnskab
1. kvartalsregnskabet er fornuftigt på mange punkter. Men når vi træder et skridt tilbage, ser vi en aktie, hvor man stadigvæk må spørge sig selv, hvorfor man bare MÅ eje denne aktie? Novo leverede kun 4% vækst, målt på salgsvækst i lokal valuta, og justeret for værdiopskrivning af lageret af oral semaglutid var der også kun 4% EBIT-vækst i lokal valuta.
Læg dertil at muligheden for, at temaet omkring prispresset på insuliner spreder sig til GLP-1, kun er blevet tydeligere, og at vi må antage, at det politiske pres i USA på medicinpriser kun bliver stærkere gående ind i præsidentvalgkampen i 2020. Samt at en mulig godkendelse/afslag på markedsføringstilladelse for oral semaglutid vil hænge over Novo indtil sent i 3. kvartal. Vi ser bedre aktieinvesteringer andre steder.
En rapporteret EBIT på 4,2 mia. kr. oversteg analytikernes forventninger med ca. 1,2 mia. kr. Novo har dermed allerede efter 1. kvartal allerede indtjent 27-28% af det helårs EBIT, som man guider for.
Morten Larsen
Læs tidligere analyser af Novo Nordisk her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her