Tivoli åbner sæsonen 2019 med et underskud på 59 mio. kr. i 1. kvartal, men med en sæsonbetinget omsætning er det helt normalt. Underskuddet er dog større end sidste år.
Selvom Tivoli tilstræber at blive en helårsforretning, ændrer det ikke ved, at det stadig er i sommerperioden de store besøgstal ligger. Når 1. kvartal i det nye regnskabsår starter med et stort tocifret millionunderskud må det derfor betragtes som helt normalt. Underskuddet er dog 16%større end i 1. kvartal 2018, og det kalder på en forklaring.
Forklaringen finder vi i regnskabets første linje, som fortæller om en tilbagegang i omsætningen på 6,7%. Det skyldes dels, at der pga. påskens placering i 2. kvartal i 2019 har været ni færre åbningsdage i år, og dels at man i 2018 havde mange gæster i Salene til forestillingen Midt om Natten.
På trods af det lavere aktivitetsniveau er omkostningerne uændrede i forhold til i fjor, og dermed slår den lavere omsætning igennem på bundlinjen. Det er der dog ikke noget problematisk i, da det blot er et eksempel på en naturlig svingning fra sæson til sæson i en forretning af Tivolis karakter. Afvigelsen i forhold til 1. kvartal 2018 lyder voldsom målt i procent, men afvigelsen på 7,9 mio. kr. bør i stedet ses i forhold til Tivolis nettoomsætning i 2018 på 1.059 mio. kr. Det illusterer, at en afvigelse i 1. kvartal kun får en begrænset effekt på helårsregnskabet.
Langt større effekt på omsætning og indtjening over hele regnskabsåret får vejret i Tivolis regnskabsmæssigt tunge sommerkvartaler. Det pointeres da også i forventningerne til 2019, at vejret og andre udefra kommende begivenheder kan have stor indflydelse på Tivolis forretning.
Forsigtige forventninger til 2019
På trods af de seneste års ændringer henimod en helårsforretning og store investeringer i nye forlystelser budgetterer Tivoli alligevel kun med en omsætning på niveau med 2018 og et resultat før skat i niveauet 100 mio. kr. (2018: 120,6 mio. kr.). De meget beskedne forventninger må delvist tilskrives forsigtighed mht. det forventede sommervejr, og dels den kontante effekt af det nye Tivolikort, som nu indtægtsføres fra salgstidspunktet og 12 måneder frem, hvor man tidligere indtægtsførte hele salget i kalenderåret. Det kommer på kort sigt til at flytte en del af omsætningen fra 2019 til 2020. Tivoli udbetaler 23,6 mio. kr. i udbytte svarende til et direkte afkast på 0,59% ved den aktuelle kurs. Selv i et lavrentesamfund kan det kun betragtes som en symbolsk udlodning, og udbyttet er dermed ikke en begrundelse for at købe aktien.
Det er værdiansættelsen heller ikke med en tre gange højere forventet Price/Earning for de kommende 12 måneder end branchemedianen. Tivolis forventede P/E er ganske vist steget mindre end 1% siden vores analyse af Tivolis årsregnskab, mens branchemedianen for det samme nøgletal er steget 6%, men ændringen er ikke tilstrækkelig til at begrunde de ekstremt høje nøgletal.
Børskurs på analysetidspunktet: 700,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 605,00
Læs tidligere analyser af Tivoli her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her