Alm. Brand leverede et solidt overskud i 1. kvartal, som resulterede i årets første opjustering. Aktien har til gengæld svært ved at følge med de øvrige forsikringsaktiers himmelflugt, når man ser på en lidt længere horisont end blot 2019.
Regnskabet for Alm. Brand for 1. kvartal indeholdt en opjustering af 2019-forventningen på baggrund af en bedre forsikringsdrift end ventet. Det forventede forsikringsresultat blev løftet med 75 mio. kr. til niveauet 550 mio. kr. før skat, og justerede forventningen til helårets combined ratio (CR) fra 91-92 til 89-90.
Der må dog stadig forventes flere opjusteringer med tanke på, at 1. kvartal gav et forsikringsresultat på 195 mio. kr. før skat. Selvom det kan være farligt at gange kvartalsresultatet med 4, så giver det en god idé om, at helårsforventningen fortsat må betragtes som konservativ.
I den forbindelse er det også værd at notere, at analytikernes konsensusestimat til 2019 for hele koncernen ligger på 745 mio. kr. Det skal ses i forhold til den nye forventning på 575-675 mio. kr., som er løftet med 75 mio. kr. fra 500-600 mio. kr. Pensionsforretningen gjorde det lidt bedre end ventet med et resultat på 29 mio. før skat og løftede forventningen til 2019 med 10 mio. kr. til 90 mio. kr. Banken leverede et resultat på 16 mio. kr., men heri indgår der tilbageførte nedskrivninger på 20 mio. kr., som man ikke umiddelbart har inddraget i årets forventning på 50-70 mio. kr., som synes lidt svær at nå p.t.
Aktien kan ikke følge med forsikringssektoren
Alt i alt er der ikke tvivl om, at Alm. Brand fra et investorsynspunkt fortsat må betegnes som en forsikringsforretning. I det lys er det ikke så overraskende, at Alm. Brands aktie i 2019 har klaret sig stort set på linje med de øvrige forsikringsaktier, primært Topdanmark og Tryg, sekundært norske Gjensidige. De ligger alle med et afkast i omegnen af 20-25%.
2019 har været en lang og næsten uafbrudt optur trods et par bølgeskvulp undervejs. Til gengæld var efteråret det stik modsatte, og som vi tidligere har påpeget kom både Tryg og Topdanmarks aktie ganske flot igennem de svære måneder med en mindre positiv kursudvikling. Det samme var ikke tilfældet for Alm. Brand aktien, som fra medio august 2018 til ultimo 2019 faldt med 25%, og aktien er derfor slet ikke i nærheden af de rekordniveauer, som Topdanmark og Tryg har nået.
Alm. Brands aktie handler i dag omkring kurs 61, hvilket er noget under det topniveau, der blev nået primo 2018 omkring kurs 80. Dette års topniveau omkring 66 blev nået i slutningen af april, før udbyttet på 3 kr. per aktie fragik.
Det store kursefterslæb på 12 måneders sigt betyder også, at forskellen i værdiansættelsen mellem Alm. Brand på den ene side og Tryg og Topdanmark har udvidet sig betydeligt. Alm. Brand handler til en P/E på 14 for de næste 12 måneder, mens de to danske konkurrenter ligger på 22,8 og 20,2.
Selvom selskaberne taler om et konkurrencepræget marked, så må vi også konstatere at langt de fleste selskaber vedvarende har kunnet præ-stere en høj stabil driftsindtjening over de seneste år. Forsikringsdriften hos Alm. Brand er ligesom hos Tryg og Topdanmark stadig utrolig sund med en combined ratio (CR) i 80’erne.
Det naturlige spørgsmål er da, hvad der trækker ned i Alm. Brands favør, når forsikringsforretningerne bortset fra størrelse er rimelig sammenlignelige?
Det er oplagt, at bankforretningen bestemt ikke er attraktiv i investorernes øjne p.t. Til gengæld er bankens betydning ganske minimal, og det er vores vurdering, at den trækker for meget ned. Banken er faktuelt set ikke stor nok til at skulle begrunde en så stor rabat i forhold til de danske konkurrenter. Det er sandsynligt, at investorerne beregner en governance-rabat på Alm. Brand qua den selvejende majoritetsaktionær med 62% af aktierne, som også betyder, at Alm. Brand næppe vil være et opkøbsemne. Størrelsen på forretningen trækker sandsynligvis også lidt ned, men alt i alt er Alm. Brand aktiens rabat er blevet for stor.
Vi præciserer vort kursmål fra sidst (60-70) til 70 svarende til et potentiale på 15% fra dagens kurs. Vi ser følgelig en lidt lavere risiko nedad end ved kursraketterne Topdanmark og Tryg, og føler os mere trygge ved at eje Alm. Brand end de to danske konkurrenter på de nuværende kursniveauer.
Børskurs på analysetidspunktet: 61,00 AktieUgebrevets kursmål (9 mdr): 70,00
Læs tidligere analyser af Alm. Brand her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her