Strategianalyse: Økonomisk Ugebrev bringer her interview med shippingeksperten Lars Jensen fra det internationale konsulentfirma SeaIntelligence Consulting. Han er skeptisk overfor Mærsks strategi om at levere fra dør til dør, og han efterlyser langt mere fokus på kundeservice, hvis man skal udfordre speditørerne i de yderste led i distributionskæden.
ØU: Hvad siger du til Mærsks strategi om at levere fra dør til dør?
LJ: ”Fra januar i år er store dele deres logistikorganisation integreret i deres linjedrift-organisation. Jeg har ikke noget at indvende mod teorien i den nye strategi om at betjene kunderne fra dør til dør. Det er rimelig logisk at gå den vej, nemlig at brede værdikæden ud til også at omfatte de services, hvor lønsomheden er størst, altså selve speditionen. Når jeg alligevel er skeptisk, er det fordi både Mærsk og andre linjerederier har forsøgt at gå den vej flere gange tidligere de seneste årtier. Spørgsmålet er, hvad der er anderledes denne gang, og hvorfor man skal forvente et andet udfald. Og jeg har umiddelbart svært ved at se, hvad der skulle være anderledes denne gang.” Set udefra virker det som om, at de har meget lang vej igen for at matche logistiksiden med deres størrelse på rederisiden? ”Det er ikke helt så enkelt at købe en logistikforretning som at købe et containerrederi, fordi man især køber kunder og medarbejderes know how. Derfor er det afgø-rende at holde på dem. Så her er risikoprofilen også ekstra høj. Jeg synes ikke, at det mest oplagte er at overtage eksempelvis DSV eller DFDS. Det er mest oplagt at vokse organisk inden for logistik. Men det kan jo tage lang tid.”
Hvad skal der til, for at Mærsk får sat mere tempo på væksten inden for logistik? ”Stærkere organisk vækst vil som minimum kræve lokale kontorer rigtigt mange steder over hele kloden. Kunderne skal have mulighed for lokal kundeservice, for i transportopgaver kan rigtig meget gå galt, og det er lettere at løse lokalt. Det lægger kunderne også meget vægt på. Men det er ikke det, Mærsk har valgt at satse på nu. De har valgt at satse på digitalisering for at effektivisere. Og det er også vigtigt. Men digitalisering er kun løsningen, hvis alt går godt i kundehåndteringen, og sådan er den virkelige verden ikke.”
Nu er det store mantra hos Mærsk digitalisering. Hvor langt kan de komme ad den vej mod øget lønsomhed og konkurrenceevne? ”Det er oplagt den rigtige vej at gå. Der er virkelig meget at hente ved at digitalisere i stedet for at behandle sagerne med papirer. Jeg tror, at Mærsk sammen med Hapag-Lloyd er længere fremme på dette felt end de fleste konkurrenter. Og det vil blive en konkurrencefordel på den korte bane. Men hen ad vejen vil de andre aktø-rer også få digitaliseret deres processer, og så forsvinder konkurrencefordelen.”
Men digitalisering betyder vel også, at der kommer langt mere åbenhed og transparens om priser, hvilket måske især for de mindre og mellemstore kunder kan give dem mere forhandlingsstyrke? ”Det er rigtigt, at branchen historisk har været meget lidt tilbøjelig til at oplyse om deres priser i et mere offentligt fora. De har været bange for pristransparens. Det er så småt ved at ændre sig. De har nu opdaget, at det ikke er så farligt, og der er kommet de første prisportaler. Faktisk viser de foreløbige erfaringer, at halvdelen af kunderne ikke vælger de billigste løsninger, men nogle løsninger med ekstra services. Og det er netop de ekstra services eller anden kvalitet, som leveringspålidelighed, kunderne gerne vil betale for. Det er også her, lønsomheden er bedst, altså der hvor man ikke bare kan digitalisere løsningen. Netop her har speditørerne være stærkest, fordi de har været tæt på kunderne, og de har bedst forstået kundernes behov og ønsker. Men det er også her, vi de kommende år kommer til at se skærpet konkurrence mellem rederierne og speditørerne. Men i dag har branchen tunnelsyn og fokuserer alene på digitalisering, og ikke i tilstrækkelig grad på kundeservice.”
Analytikerne forventer, at A.P. Møller – Mærsks overskud stiger markant de kommende år. Skyldes det positive effekter af digitaliseringen eller ændret udbud-efterspørgselsforhold i containerindustrien? ”Min forventning er, at digitalisering er nødvendigt for overhovedet at overleve i industrien. En helt afgørende faktor er, hvordan balancen mellem udbud og efterspørgsel af containerkapacitet udvikler sig. Som det ser ud nu, er der et langt sejt træk, før der komme god balance.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her