Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

A.P. Møller – Mærsk foran meget usikker fremtid

Morten W. Langer

mandag 27. maj 2019 kl. 0:23

Strategianalyse: Økonomisk Ugebrev bringer her interview med shippingeksperten Lars Jensen fra det internationale konsulentfirma SeaIntelligence Consulting. Han er skeptisk overfor Mærsks strategi om at levere fra dør til dør, og han efterlyser langt mere fokus på kundeservice, hvis man skal udfordre speditørerne i de yderste led i distributionskæden.

ØU: Hvad siger du til Mærsks strategi om at levere fra dør til dør?

LJ: ”Fra januar i år er store dele deres logistikorganisation integreret i deres linjedrift-organisation. Jeg har ikke noget at indvende mod teorien i den nye strategi om at betjene kunderne fra dør til dør. Det er rimelig logisk at gå den vej, nemlig at brede værdikæden ud til også at omfatte de services, hvor lønsomheden er størst, altså selve speditionen. Når jeg alligevel er skeptisk, er det fordi både Mærsk og andre linjerederier har forsøgt at gå den vej flere gange tidligere de seneste årtier. Spørgsmålet er, hvad der er anderledes denne gang, og hvorfor man skal forvente et andet udfald. Og jeg har umiddelbart svært ved at se, hvad der skulle være anderledes denne gang.” Set udefra virker det som om, at de har meget lang vej igen for at matche logistiksiden med deres størrelse på rederisiden? ”Det er ikke helt så enkelt at købe en logistikforretning som at købe et containerrederi, fordi man især køber kunder og medarbejderes know how. Derfor er det afgø-rende at holde på dem. Så her er risikoprofilen også ekstra høj. Jeg synes ikke, at det mest oplagte er at overtage eksempelvis DSV eller DFDS. Det er mest oplagt at vokse organisk inden for logistik. Men det kan jo tage lang tid.”

Hvad skal der til, for at Mærsk får sat mere tempo på væksten inden for logistik? ”Stærkere organisk vækst vil som minimum kræve lokale kontorer rigtigt mange steder over hele kloden. Kunderne skal have mulighed for lokal kundeservice, for i transportopgaver kan rigtig meget gå galt, og det er lettere at løse lokalt. Det lægger kunderne også meget vægt på. Men det er ikke det, Mærsk har valgt at satse på nu. De har valgt at satse på digitalisering for at effektivisere. Og det er også vigtigt. Men digitalisering er kun løsningen, hvis alt går godt i kundehåndteringen, og sådan er den virkelige verden ikke.”

Nu er det store mantra hos Mærsk digitalisering. Hvor langt kan de komme ad den vej mod øget lønsomhed og konkurrenceevne? ”Det er oplagt den rigtige vej at gå. Der er virkelig meget at hente ved at digitalisere i stedet for at behandle sagerne med papirer. Jeg tror, at Mærsk sammen med Hapag-Lloyd er længere fremme på dette felt end de fleste konkurrenter. Og det vil blive en konkurrencefordel på den korte bane. Men hen ad vejen vil de andre aktø-rer også få digitaliseret deres processer, og så forsvinder konkurrencefordelen.”

Men digitalisering betyder vel også, at der kommer langt mere åbenhed og transparens om priser, hvilket måske især for de mindre og mellemstore kunder kan give dem mere forhandlingsstyrke? ”Det er rigtigt, at branchen historisk har været meget lidt tilbøjelig til at oplyse om deres priser i et mere offentligt fora. De har været bange for pristransparens. Det er så småt ved at ændre sig. De har nu opdaget, at det ikke er så farligt, og der er kommet de første prisportaler. Faktisk viser de foreløbige erfaringer, at halvdelen af kunderne ikke vælger de billigste løsninger, men nogle løsninger med ekstra services. Og det er netop de ekstra services eller anden kvalitet, som leveringspålidelighed, kunderne gerne vil betale for. Det er også her, lønsomheden er bedst, altså der hvor man ikke bare kan digitalisere løsningen. Netop her har speditørerne være stærkest, fordi de har været tæt på kunderne, og de har bedst forstået kundernes behov og ønsker. Men det er også her, vi de kommende år kommer til at se skærpet konkurrence mellem rederierne og speditørerne. Men i dag har branchen tunnelsyn og fokuserer alene på digitalisering, og ikke i tilstrækkelig grad på kundeservice.”

Analytikerne forventer, at A.P. Møller – Mærsks overskud stiger markant de kommende år. Skyldes det positive effekter af digitaliseringen eller ændret udbud-efterspørgselsforhold i containerindustrien? ”Min forventning er, at digitalisering er nødvendigt for overhovedet at overleve i industrien. En helt afgørende faktor er, hvordan balancen mellem udbud og efterspørgsel af containerkapacitet udvikler sig. Som det ser ud nu, er der et langt sejt træk, før der komme god balance.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank