A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at skuffe på lønsomhed og omsætning. Q1-regnskabet bekræfter, at det bliver en lang rejse at opnå forbedret lønsomhed. Nyt aktietilbagekøbsprogram på 10 mia. kr., selvom kreditrating kun ligger to trin over Junk Bonds. Senest har Standard & Poors nedjusteret.
Fredagens Q1-regnskab fra Mærsk formåede ikke at løfte aktiekursen, selvom der blev udmeldt et nyt aktietilbagekøbsprogram på 10 mia. kr. Som bekendt er det normalt noget, analytikere og investorer belønner, og det har de sikkert også gjort denne gang. Men det underliggende regnskabsresultat skuffede, og regnskabstallene bekræfter endnu engang, at det bliver en meget lang rejse at øge lønsomhed og omsætning.
Ledelsens udmeldte årsforventning for 2019 til driftsoverskuddet (EBITDA) på 5 mia. dollar er inklusive effekt af den ændrede regnskabsstandard for IFRS 16 om leasing, hvor det tilsvarende realiserede driftsresultat i 2018 var nøjagtigt det samme. I Q1-regnskabet fastholder ledelsen den udmeldte årsforventning, og det er måske godt nok set i forhold til svage containerfragtrater og udsigten til en eskalerende handelskrig mellem USA og Kina.
FORTSAT OPTIMISME
Analytikerne er dog fortsat optimistiske om udviklingen i Mærsks driftsoverskud de kommende år: I år forventer de et EBITDA på 5,4 mia. dollar, og næste år 5,8 mia. dollar. Til gengæld forventes bundlinjen efter finansielle omkostninger at blive forbedret endnu mere, blandt andet i kølvandet på nedbringelse af den rentebærende gæld.
I år ses en bundlinje efter skat på 0,6 mia. dollar og næ-ste år 1,3 mia. dollar. Analytikerne ryster dog på hånden, da de kan se, at udsigterne ikke forbedres nævneværdigt. De har siden oktober sidste år på ret dramatisk vis nedjusteret deres EPS-overskudsestimater for både i år og næste år. Tilbage i oktober 2018 var analytikernes konsensusforventning et EPS-overskud i 2020 på 152 dollar per aktie. Siden da er analytikerforventningen nedjusteret til 65 dollar per aktie, og det ser ikke ud til, at glidebanen er slut.
Udmeldingen om nye store aktietilbagekøb kommer i kølvandet på, at Mærsk de seneste år har nedbragt den netto rentebærende gæld og holdt igen med nyinvesteringer. Ifølge Q1-præsentationen er den rentebærende gæld i det seneste kvartal nedbragt fra 15 mia. dollar til 12,6 mia. dollar. Den brutto rentebærende gæld på over 17 mia. kr. svarer til over 100 mia. kr. Likviderne udgør aktuelt 5 mia. dollar, men med aktietilbagekøbene nedbringes likviderne med halvanden milliard dollar. Bundlinjen er dog, at Mærsk fortsat har en meget stor nettorentebærende gæld, hvor det også har været en målsætning at reducere gælden.
VAKLENDE KREDITRATING
I Q1-regnskabet fremhæver CEO Søren Schou da også den reducerede rentebærende gæld, som er hjulpet på vej med salg af aktieposten i total S.A. for 2,6 mia. dollar.
Fredagens Q1-regnskab fra Mærsk formåede ikke at løfte aktiekursen, selvom der blev udmeldt et nyt aktietilbagekøbsprogram på 10 mia. kr. Som bekendt er det normalt noget, analytikere og investorer belønner, og det har de sikkert også gjort denne gang. Men det underliggende regnskabsresultat skuffede, og regnskabstallene bekræfter endnu engang, at det bliver en meget lang rejse at øge lønsomhed og omsætning.
Ledelsens udmeldte årsforventning for 2019 til driftsoverskuddet (EBITDA) på 5 mia. dollar er inklusive effekt af den ændrede regnskabsstandard for IFRS 16 om leasing, hvor det tilsvarende realiserede driftsresultat i 2018 var nøjagtigt det samme. I Q1-regnskabet fastholder ledelsen den udmeldte årsforventning, og det er måske godt nok set i forhold til svage containerfragtrater og udsigten til en eskalerende handelskrig mellem USA og Kina.
FORTSAT OPTIMISME
Analytikerne er dog fortsat optimistiske om udviklingen i Mærsks driftsoverskud de kommende år: I år forventer de et EBITDA på 5,4 mia. dollar, og næste år 5,8 mia. dollar. Til gengæld forventes bundlinjen efter finansielle omkostninger at blive forbedret endnu mere, blandt andet i kølvandet på nedbringelse af den rentebærende gæld.
I år ses en bundlinje efter skat på 0,6 mia. dollar og næ-ste år 1,3 mia. dollar. Analytikerne ryster dog på hånden, da de kan se, at udsigterne ikke forbedres nævneværdigt. De har siden oktober sidste år på ret dramatisk vis nedjusteret deres EPS-overskudsestimater for både i år og næste år. Tilbage i oktober 2018 var analytikernes konsensusforventning et EPS-overskud i 2020 på 152 dollar per aktie. Siden da er analytikerforventningen nedjusteret til 65 dollar per aktie, og det ser ikke ud til, at glidebanen er slut.
Udmeldingen om nye store aktietilbagekøb kommer i kølvandet på, at Mærsk de seneste år har nedbragt den netto rentebærende gæld og holdt igen med nyinvesteringer. Ifølge Q1-præsentationen er den rentebærende gæld i det seneste kvartal nedbragt fra 15 mia. dollar til 12,6 mia. dollar. Den brutto rentebærende gæld på over 17 mia. kr. svarer til over 100 mia. kr. Likviderne udgør aktuelt 5 mia. dollar, men med aktietilbagekøbene nedbringes likviderne med halvanden milliard dollar. Bundlinjen er dog, at Mærsk fortsat har en meget stor nettorentebærende gæld, hvor det også har været en målsætning at reducere gælden.
VAKLENDE KREDITRATING
I Q1-regnskabet fremhæver CEO Søren Schou da også den reducerede rentebærende gæld, som er hjulpet på vej med salg af aktieposten i total S.A. for 2,6 mia. dollar. Mærsks ledelse lægger vægt på at have en investment grade rating hos kreditratingbureauerne, og denne målsætning er da også lige netop overholdt. Hos både Moodys og hos S&P Global Rating har Mærsk en BBB rating, hvilket er to trin over en junk bond-status. Standard & Poors har Mærsk på negativ watch.
Ratingbureauet skriver i en rapport fra 20. marts 2019, at ”Maersk has stated its commitment to maintaining an investment-grade rating. However, we understand the exact allocation between deleveraging and shareholder remuneration has not been determined and will be clarified in August 2019, at the latest, when the company reports its financial results for the second quarter of 2019.” S&P bliver uden tvivl skuffet over, at Mærsks ledelse nu udbetaler penge til aktionærerne frem for at nedbringe gælden yderligere.
Det andet ratingbureau, Moodys, har faktisk for nylig nedjusteret sin rating til BBB. I den seneste rapport oplyses det, at ”On 7 December 2018, we downgraded Maersk’s rating to Baa3 from Baa2 reflecting the company’s somewhat elevated leverage and the risks embedded in the cyclical container shipping industry including the potential trade war and the need to pass through increased fuel prices as a result of low sulphur fuel regulation (IMO 2020).” Mærsk er dog finansiel klædt bedre på end de fleste andre store konkurrenter, hvor CAM CGM har en B- rating og Hapaq-lloyd er BB-rating. Altså begge under definitionen på junk bonds.
s ledelse lægger vægt på at have en investment grade rating hos kreditratingbureauerne, og denne målsætning er da også lige netop overholdt. Hos både Moodys og hos S&P Global Rating har Mærsk en BBB rating, hvilket er to trin over en junk bond-status. Standard & Poors har Mærsk på negativ watch.
Ratingbureauet skriver i en rapport fra 20. marts 2019, at ”Maersk has stated its commitment to maintaining an investment-grade rating. However, we understand the exact allocation between deleveraging and shareholder remuneration has not been determined and will be clarified in August 2019, at the latest, when the company reports its financial results for the second quarter of 2019.” S&P bliver uden tvivl skuffet over, at Mærsks ledelse nu udbetaler penge til aktionærerne frem for at nedbringe gælden yderligere.
Det andet ratingbureau, Moodys, har faktisk for nylig nedjusteret sin rating til BBB. I den seneste rapport oplyses det, at ”On 7 December 2018, we downgraded Maersk’s rating to Baa3 from Baa2 reflecting the company’s somewhat elevated leverage and the risks embedded in the cyclical container shipping industry including the potential trade war and the need to pass through increased fuel prices as a result of low sulphur fuel regulation (IMO 2020).” Mærsk er dog finansiel klædt bedre på end de fleste andre store konkurrenter, hvor CAM CGM har en B- rating og Hapaq-lloyd er BB-rating. Altså begge under definitionen på junk bonds.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her