Ifølge Ebbe Iversen, bestyrelsesformand i Egetæpper, handler virksomhedens sats på CSR om mere end blot en strategi om at profilere sig på markedet. Det er en vigtig del af virksomhedens kultur. Også selv om det måtte koste noget på bundlinjen. CSR-arbejdet handler blandt andet om strenge krav om bæredygtig produktion, mindst 30 % kvinder i topledelsen i 2017, og ordentlig dyrevelfærd hos underleverandører. Som beskrevet i Top 100 CSR Rating i Økonomisk Ugebrev Ledelse satser tæppeproducenten hårdt på at udvise socialt ansvar – som oftest forkortet CSR – i alle dele af virksomheden, også på bestyrelsens møder, fortæller formanden i dette interview med Peder Bjerge.
ØU: Hvor udspringer Egetæppers målrettede fokus på CSR fra?
EI: ”For det første ligger det dybt i firmaets værdigrundlag at opføre sig ordentligt og ansvarligt. Det er en rodfæstet kultur: Aftaler bliver overholdt. Og virksomheden anerkender sit ansvar for de lokalsamfund, som det er en del af. For det andet skal forretningen drives økonomisk sundt og bæredygtigt,” siger Ebbe Iversen, formanden for selskabets bestyrelse.