Investorerne har i år vendt tommelfingeren nedad for både Brøndby og AaB-aktierne. AaB’s lancering af en ny strategi vendte ikke stemningen. Snarere tværtimod.
Kursgraferne for de fem børsnoterede fodboldklubber samler sig i to grupper: FC København (Parken Sport & Entertainment), Silkeborg og AGF stiger, mens AaB og Brøndby falder.
Hos både FC København og Silkeborg er fodboldklubben en mindre del af en større forretning, og hos AGF kan stigningen forklares med forventningen om et regnskab uden det sædvanlige underskud.
Men hos Brøndby og AaB er der ingen trøst at hente hos investorerne. Brøndbys kroniske underskud dækkes indtil videre af en rig hovedaktionær, og i AaB tærer man stadig på de reserver, som man byggede op ved internationale kampe for adskillige år siden.
Efter udskiftningen på lederposten hos AaB kunne man måske forvente, at der ville være lys forude for investorerne, men indtil videre har investorerne vendt tommelfingeren nedad for ledelsens udmeldinger.
Og det er forståeligt, når man ser nærmere på AaB’s strategi for de kommende år, som den blev formuleret i formandens beretning ved den seneste generalforsamling. Her fortæller man, at der i både 2019 og 2020 må forventes underskud i niveauet 15-20 mio. kr. inkl. spillersalg, men uden europæisk deltagelse.
Det erkender man er utilfredsstillende på lang sigt, men løsningen kan næppe berolige investorerne. Hvis vi ser bort fra de helt indlysende punkter, som f.eks. at man skal lade være med at købe dyre spillere, som træneren ikke vil benytte, så er essensen i formandens bud, at man skal basere økonomien på spillersalg, og betale mindre til de spillere man har.
Det lyder logisk, men hvordan man vil få en trup af billige spillere – og hvor de bedste løbende sælges fra – til at bringe klubben op på det sportslige niveau, hvor de store indtægter findes, melder historien ikke noget om.
Tilbagevenden til mislykket strategi?
Det er også en smule betænkeligt, at man tilsyneladende vender tilbage til den samme strategi, som tidligere har vist sig ikke at hænge sammen. F.eks. kan man helt tilbage i årsregnskabet 2002 læse, at AaB efter et underskud på 19,6 mio. kr. nu vil indføre en ny lønstruktur, som skal reducere grundlønningerne med 30%. Man skrev dengang, at ”det målrettede arbejde med talentudvikling forventes også de kommende år at skabe mulighed for transferindtægter”.
Altså langt hen af vejen det samme, som man siger i dag. Men de mellemliggende års store underskud og behov for kapitaltilførsler demonstrerede, at det ikke virkede dengang. Og at dømme efter investorernes manglende lyst til at købe AaB-aktier, så tvivler de også på, at det kommer til at virke denne gang.
Men hvorfor gentager man så en strategi, som allerede har været prøvet uden succes?
Hertil siger AaB’s adm. direktør Thomas Bælum til ØU Formue:
TB: ”Jeg vil ikke tage stilling til, om den strategi man fulgte for 17 år siden var et rigtigt eller forkert valg dengang. Men efter vores overbevisning er en løbende indtægt fra spillersalg i dag en forudsætning for at holde balance i regnskabet. Det gælder ikke bare for os, men for stort set alle Superligaklubber”
ØU: ”Vil et løbende salg af de bedste spillere ikke sætte en grænse for jeres sportslige niveau, så I dermed udelukker jer fra en topplacering i Superligaen?” ”Det du spørger om, er en meget udbredt misforståelse omkring spillersalg. Blandt andet selskabet 21st clubs har lavet undersøgelser i de fem største ligaer i Europa, som viser, at det gennemsnitligt kun koster 3-4 point på en sæson at sælge en topspiller. Man spiller jo ikke resten af sæsonen med en mand mindre på banen, og det viser sig, at erstatningen ofte fylder hullet hurtige ud end antaget.” ”Du mener altså ikke, at det vil stille jer ringere i forhold til jeres konkurrenter i Superligaen, hvis I lø-bende sælger jeres bedste spillere?” ”Det er jo ikke sådan, at alle de andre klubber beholder deres bedste spillere, mens vi skal til at sælge vores. Den danske Superliga er allerede i dag en udviklingsliga, hvor de bedste spillere altid ender i udlandet. For at kunne tiltrække attraktive spillere er det tværtimod vigtigt, at vi er parate til at lade dem tage af sted, når muligheden er der.
Jeg vil også godt minde om, at bortset fra Silkeborg og FC København, som begge er en del af en større koncern, så kører alle andre klubber med driftsunderskud uden transferindtægter og internationale kampe. Så når vi melder ud, at spillersalg er en integreret del af AaB’s forretningsmodel, så adskiller det os ikke fra alle andre”.
”Ser du ingen problemer i at være afhængig af spillersalg til finansiering af driften?” ”Der er altid en risiko i fodbold, og løbende spillersalg forudsætter naturligvis, at man har en passende afløser klar. Her står vi i AaB godt rustet med en stærk pipeline af unge spillere og en tradition for at udvikle talenter til førsteholdet.
Der er jo heller ikke tale om, at spillersalg skal betale alle udgifter. Vi kalkulerer med, at spillersalg gennemsnitligt skal levere ca. 20% af omsætningen, og det stemmer overens med realiteterne de seneste år.”
”I kalkulerer også med øgede tilskuertal. Hvor vigtigt er det for jer, at det lykkes?” ”Det er meget vigtigt. Vi har et solidt økonomisk fundament pga. indtægterne fra internationale kampe for nogle år siden, og sammen med gode spillersalg har det givet os en økonomisk polstring. Men på sigt skal de kommercielle indtægter øges, og det hænger sammen med øgede tilskuertal.
Aalborg Portland Park er ikke længere up-todate i forhold til konkurrenterne, og det skal der rettes op på, så det bliver en bedre oplevelse at komme på stadion. Dermed vil det også øge de kommercielle indtægter ved salg i boder, salg af trøjer osv. Vi ser andre steder, at hvis man kan fylde ”stemningstribunen”, så skaber det en bedre stemning på hele stadion, hvilket kan trække tilskuerstigninger på de andre tribuner.”
”En anden del af de kommercielle indtægter er sponsorater. Ifølge formandens beretning ved generalforsamlingen er de kommercielle indtægter ikke steget i flere år. Har sponsorindtægterne nået grænsen for AaB?” ”Det mener vi slet ikke de har. Fodboldklubber er forretninger, og AaB skal også ses som markedsføringsplatform for samarbejdspartnere, som kan benytte klubbens brand og position til at nå deres kommercielle målsætninger. Vi vil arbejde målrettet på synliggørelse af sponsorværdi, og vi tror på en forøgelse af de kommercielle indtægter herfra i de kommende år.”
”Kan du forstå, at det virker bekymrende for investorerne, når de ser AaB skifte strategi igen og igen?” ”Den aktuelle strategi er faktisk ikke en dramatisk ændring i forhold til tidligere. Det er rigtigt, at den tidligere ledelses målsætning var, at regnskabet skulle være i balance ved en placering omkring nr.6iSuperligaen uden spillersalg og internationale kampe. Men hvis man læser regnskaberne, så ser man, at det måske har været en målsætning, men ikke blev en realitet.
Vi har nu meldt klart ud, at spillersalg er en forudsætning for et regnskab i balance, og det har det i praksis allerede været i adskillige år. Som jeg ser det, har vi ikke ændret strategien dramatisk, men i stedet skabt åbenhed omkring den, og skabt overensstemmelse mellem hvad vi siger, og hvad vi gør. Nordkraften handler i høj grad om at fintune og bygge ovenpå det fantastiske fundament, der er i klubben i forhold til medarbejdernes kompetenceniveau og de underliggende kommercielle og sportslige processer.”
”I har gennem årene forsøgt jer med adskillige forskellige forretningsformer, men ingen af dem er lykkedes. Har I stadig planer om alternative indtægtskilder ved siden af fodbolden?” ”Nej, vi fokuserer 100% på fodboldforretningen. Det er vores overbevisning, at en løbende indtægt fra spillersalg kombineret med øgede kommercielle indtægter og en nedbringelse af spillerlønningerne og især transferbetalinger til et økonomisk bæredygtigt niveau, vil gøre AaB til en langsigtet stabil og sund virksomhed. Så vi har p.t. ingen planer om at bruge kræfter på andre områder”.
Børskurs på analysetidspunktet: 80,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): N/A
Læs tidligere analyser af AaB her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her