Kulturcenter-Limfjorden løfter resultat med halvanden million
Kulturcenter-Limfjorden (KCL) med hjemsted i Skive kom ud af 2018 med en omsætning på næsten 1,5 mio kr mere end året før, nemlig 45,2 mio mod 43,8 mio. Driftsresultatet steg til 891.000 i 2018 fra 530.000 i 2017. Fondens hovedaktivitet er drift af et sport- og kulturcenter, som badeland og motion, biograf, teater og koncertsal med tilhørende servicefaciliteter.
Ledelsen skriver i årsberetningen: “Det har været et godt år med overskud, et stort aktivitetsniveau og et besøgstal på mere end en halv million gæster.”
Fondens resultatopgørelse for 2018 viser et overskud på 672.000 kr, og fondens balance pr. 31. december 2018 viser en egenkapital på 5,6 mio. kr. Bestyrelsen betegner resultatet som tilfredsstillende.
Ifølge pengestrømsopgørelsen anvendte selskabet to mio på nyinvesteringer. Beløbet er en anelse mindre end året forinden.
Det oplyses, at et af fondens fokusområder er bæredygtighed – særligt på energiområdet. “Her er det glædeligt at konstatere, at der på trods af øget aktivitetsniveau alligevel er opnået besparelser på energiforbruget. De tiltag og investeringer, der er foretaget løbende gennem de senere år på energiområdet, ser nu for alvor ud til at virke,” påpeger selskabet.
Investeringerne er bl.a. foretaget i ombygning og renovering samt indkøb af et såkaldt hydraulisk tæppe i koncertsalen. Tæppet betyder, at selskabets store koncertsal nu kan tilpasses i størrelse, så for eksempel også mindre kulturarrangementer fremover kan udbydes og tilbydes med en god kulturoplevelse i centrum, fremhæver selskabet.
KCL’s bestyrelse består af Ann Kathrin Østergaard (formand), Anna Bolette Pedersen, Niels Trærup, Bertel Gantriis og Peder Christian Kirkegaard, som alle samtidig anses som selskabets reelle ejere.
Et af de områder, hvor der er konstateret en mindre tilbagegang, er på møde-, konference og eventmarkedet. Det tilskriver selskabet dels tilfældigheder med arrangementer, der skifter mellem byerne og de forskellige kongrescentre.
Men også det faktum, at flere og flere virksomheder holder kurser og møder i eget hus. Samtidig er konkurrencen i vores område også på dette segment stigende – og denne konkurrence skærpes hele tiden. Dette fordrer en større og intensiveret salgsindsats fremadrettet – såfremt KCL også skal vækste på dette område, påpeger bestyrelsen.