Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Torm vinder på kæmpe optur i tankskibsrater

Steen Albrechtsen

lørdag 19. oktober 2019 kl. 14:48

De seneste par uger har budt på en voldsom optur i tankskibsraterne, hvor en række faktorer har kulmineret til skibsredernes fordel på samme tid. Rateboomet har først ramt rå-olietankerne, men er nu ved at dryppe ned i produktsegmentet, hvor Torm har sin aktivitet.

Efter et par magre år for tankrederierne lader det nu til, at den længe ventede optur står for døren. Det helt store spørgsmål er, hvor længe raterne kan holde sig på gode niveauer? Vi har set en ekstrem volatilitet indenfor råolie-raterne, som på ganske kort tid er steget fra 20-30.000 USD/dag til en ny top på 300.000 USD/dag i slutningen af sidste uge. Det er et uhørt højt niveau, som groft sagt betyder, at en ny råolietanker (til ca. 95 mio. USD) kan betale sig selv hjem i løbet af et års tid.

Med tanke på den forventede levetid omkring 20 år er det naturligvis et rateniveau, der ikke kan forventes opretholdt i lang tid. Niveauet er da også allerede efter få dage faldet tilbage igen til niveauet omkring 100-150.000 USD, hvilket – skal det understreges – fortsat er et meget meget flot niveau. Den store volatilitet anser vi grundlæggende som et udtryk for, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er hårfin, og på den vis et sundhedstegn fra skibsredernes synsvinkel.

Den bekymrende del er, at den seneste tids stigninger især ser ud til at være drevet af ændringer i udbudssiden, hvor den amerikanske boykot af det kinesiske kæmperederi Cosco alene har fjernet eller begrænset omkring 5% af verdens tankerflåde. Dertil kommer f.eks. et begyndende aktivt fravalg af skibe med forretninger i/med Venezuela, hvilket yderligere reducerer det øjeblikkelige udbud af skibe. Endelig har den underliggende IMO-2020-udvikling (nye svovlregler) også reduceret udbuddet i form af dels skrotninger af ældre skibe, dels mere midlertidigt, når skibe er gået på værft for at få installeret scrubbere (røgrensere).

Øget risikopræmie i den persiske golf
På efterspørgselssiden har uroen i Den Persiske Golf med bombede tankskibe og droneangrebet på den saudi arabiske olieindustri ført til øget risikopræmie, ligesom ”erstatningsolien” for Saudi Arabiens manglende produktion har medført længere sejlruter og dermed lavere tilgængelig kapacitet.

I første omgang har disse faktorer ramt råolietankraterne, der er eksploderet først. Råolietank er ikke en del af Torms forretning, som udelukkende har eksponering mod produkttank (dvs. transport af raffinerede produkter som benzin, diesel, jet fuel, naphta, etc.), men da der er en høj historisk korrelation mellem skibsraterne for råolie og produkttank, er det forventningen, at den store stigning også kommer produkttankrederierne til gavn.

Fortsat positive udsigter
Vi fastholder vort positive syn på tanksektoren, omend vi på helt kort sigt ser en risiko for at markedet og investorerne vil blive skuffede over resultaterne for det forgange 3. kvartal, som bestemt ikke kan forventes at være prangende.

4. kvartal er normalt højsæson og med den stærke start på kvartalet, og med tanke på, at vi nu er ganske tæt på – og nærmest i gang med – den praktiske IMO-2020 implementering, forventer vi, at raterne og ikke mindst investorinteressen vil blive på et solidt niveau det næste stykke tid.

Også selvom vi kan se et yderligere tilbagefald i de toneangivende VLCC-rater, hvis der eksempelvis slækkes på sanktionerne overfor Cosco. Det er vigtigt at huske på, at alt over 40-50.000 USD om dagen må betegnes som pæne indtjeningsniveauer for VLCC og det tilsvarende tal må i grove træk anses som 18-20.000 USD for MR/LR. Torms aktie er steget med over 20% de seneste uger til kurs 68 – et kursniveau, der ikke er set siden foråret 2017. Dagens aktiekurs er således over vort seneste kursmål på 60, og trods en solid gevinst på 70% siden vor omtale for ret præcist 12 måneder siden, mener vi ikke, at det er tid til at ændre den positive holdning til sektoren endnu.

Vi forventer, at der ligger yderligere kursstigninger forude, men vil aldrig fraråde at tage lidt gevinst hjem efter så flot en stigning med tanke på shipping-sektorens generelle volatilitet.

Vi løfter vort kursmål til 80, hvilket modsvarer den seneste indre værdi per aktie som kan opgøres til 75-80 kr. afhængig af dollarkursen og indregningen af flådens estimerede merværdi i forhold til den bogførte værdi. Et pænt rateniveau bør også føre til stigende skibsværdier, som vil løfte den indre værdi per aktie fra det nuværende niveau, og dermed give yderligere støtte for aktiens fundamentale værdiansættelse.

Børskurs på analysetidspunktet: 68,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 80,00

Læs tidligere analyser af Torm her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .

E915918a28c2e0d6a55bB0f6821d7e32767e9cb9

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Nyt job
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Nyt job
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Udløber snart
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank