Pandoras 3. kvartalsregnskab var ringere, end analytikerne havde forventet. Der kan nu for alvor stilles spørgsmålstegn ved, om smykkekoncernen er ved at blive en afviklingsforretning, hvor der blot skal omkostningsoptimeres og hentes størst mulige overskud, så længe det varer.
Op til 3. kvartalsregnskabet var der stor tiltro til, at Pandoras nye topchef Alexander Lacik havde fundet recepten på at genskabe væksten i smykkeselskabet, efter flere års vedvarende nedtur. Nemlig lancering af nye smykkekoncepter og markant mere power på markedsføringskampagner. Efter 2. kvartal var der en vis optimisme omkring effekten af øget markedsføring, efter relativ succes med denne strategi i England og Italien.
Men regnskabet for 3. kvartal afslører, at det nok mest var en engangsfornøjelse: Faktum er, at næsten alle markeder faldt dramatisk tilbage. Hertil kommer, at to af smykkekoncernens helt centrale markeder, nemlig Kina og USA, er røget ud i seriøse problemer. I Kina dykkede like-for-likesalget (salget i et gennemsnitligt salgssted) med hele 16 procent i årets tredje kvartal, mod minus 4 procent i 2. kvartal.
Tilbagegang på alle markeder
Tallene fra 3. kvartal taler sit tydelige sprog: Den organiske vækst var minus 14 procent, og like-for-like-salget dykkede 10 procent. Selvom de to testmarkeder UK og Italien i 2. kvartal viste positive signaler på bagkant af øgede marketingomkostninger faldt begge markeder igen sammen i 3. kvartal: I UK var den organiske vækst minus 13 procent, og i Italien var den minus 28 procent. USA, med en andel på 20 procent af koncernens samlede omsætning, faldt 18 procent i organisk vækst, og Australien faldt 23 procent.
Som følge af udviklingen nedjusterede ledelsen sin forventning til årsresultatet. Den organiske vækst sættes ned til mellem minus 7 og minus 9 procent mod tidligere minus 3 til minus 7 procent. I investorpræsentationen efter regnskabet var ledelsen på trods af skuffende resultater alligevel relativt optimistisk omkring udviklingen i oktober, altså efter udgangen af 3. kvartal: ”We are seeing some early positive signs of the efforts and in particular, the change in traffic trajectory is a clear positive vote by consumers. This is manifesting itself in improved like-for-like performance. Since the brand relaunch, we are experiencing better like-for-likes. If we exclude China, the like-for-like comparison would have moved from -10 to -5 in October.”
Ledelsen forventer også, at det bliver et “bumpy ride” fremadrettet: “Q4, in particular Christmas trading, will remain a challenge to overcome. While uncertainty remains, we are at least starting off from an improved position versus prior years with better products, better marketing and we have a strong investment in media. So net net, I think this will be a bumpy ride for sure but taking hold of positive drivers remain our focus to turn this thing around.”
Engangsforhold
Ledelsen fremhæver, at de svage 3. kvartalsresultater langt hen ad vejen skyldes engangsforhold: “Taking down inventory and thereby having lower sell-in than sell-out is a consequence that we are managing the business for the long run and in a somewhat ironic way, you can actually say it represents an upside to 2020 revenue once sell-in and sell-out converts again.” Videre forklares den seneste nedjustering således: “Q3 financials were impacted by some of our deliberate actions to improve the fundamentals of this business. That is what we call the commercial reset.”
Konkret splittes det svage 3. kvartalsresultat op på denne måde: “The promotional reduction impacted revenue by around -4% in the quarter, the change of the payment terms in Italy around -3% and then the decline of sell-in to wholesale around -2%. So in total, around 9-ish percentage points impact from the commercial reset in the quarter.” Ledelsen har meget fokus på omkostninger, og det signaleres, at det stærke cash flow fra driften også næste år vil udløse aktietilbagekøb og udbyttebetalinger til aktionærerne. Alexander Lacik afsluttede Q&A med at sige, at ”the deliberate actions of the commercial reset hurt our short-term financial performance but it is unquestionably the right thing to do. We will exit 2019 in much better shape on key areas with less dependence on promotions, more balanced inventory levels and a more efficient product assortment.”
Børskurs på analysetidspunktet: 290,40 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 282,00
Læs tidligere analyser af Pandora her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her