Tryg og Topdanmark halter efter Gjensidige
De to giganter indenfor dansk skadesforsikring har over en årrække performet meget stærkt aktiekursmæssigt. Men 2019 blev et undtagelsesår, efter at de to forsikringsaktier, sammen med Alm. Brand, fra i sommer til slutningen af november tog en større rutsjetur ned.
De nordiske forsikringsaktier, undtagen Sampo, er i december gået stærkt frem, så året alligevel ender i et solidt plus. Både Tryg og Topdanmark har de seneste år været presset på markedsandele, og det har givet nervøsitet for, at der var en priskrig på vej på skadesforsikringer.
De danske forsikringsaktier handles fortsat til det dobbelte af de fleste andre europæiske forsikringsaktier. Analytikerdata indsamlet af Factset viser, at analytikerne er mindre optimistiske i dag end for tre måneder siden: Analytikerne har nedjusteret deres overskudsforventning per aktie i Tryg med 1,4 procent, i Topdanmark med 2,8 procent og i Alm. Brand med 2,4 procent. Og det er altså på trods af aktietilbagekøb, som alt andet lige løfter Earning Per Share.
Fra 2019 til 2021 ventes præmieindtægterne at stige ca. 2 procent i alle tre selskaber, men mest i Tryg. Overordnet ser analytikerne altså fortsat moderat vækst i præmieindtægterne, men også stigende pres på lønsomheden. For de fleste større europæiske forsikringsselskaber er analytikerne mere optimistiske.
A.P. Møller-Mærsk halter fortsat langt bagefter
Efter at have ligget i minusafkast i en stor del af 2019 er A.P. Møller – Mærsk igen gået i plus efter en meget stærk slutspurt i efteråret. Mærsk slutter så-ledes året bedre end de nærmeste peer-selskaber, med undtagelse af Hapag-Lloyd, der har præsteret en kursstigning på 160 procent i år, efter en stribe opjusteringer over året fra et lavt udgangspunkt. Over tre år bliver Mærsk overhalet af både Shanghai International Ports (havneterminal-selskab) og Orient Overseas.
Efter at have ligget underdrejet det meste af året leverede Mærsk et overraskende godt regnskab for 3. kvartal, og aktiekursen ligger aktuelt 30 procent højere end årets laveste. Hovedparten af den forbedrede bundlinje skyldes dog lavere oliepriser, og dermed lavere bunkerpriser for koncernens containerflåde.
Værdiansættelsen er fortsat baseret på tro på, at ledelsens strategi og effektiviseringsøvelser er rigtig, for der er meget lang vej til en mere normaliseret værdiansættelse. Med årets forventede overskud på 4,6 mia. dollars handles aktien til eksorbitante Price/Earnings.
Til gengæld har analytikerne over året opjusteret deres forventninger til Earning Per Share-overskuddet i år fra 130 til 230, altså med 40 procent. Først i 2022 ses en mere normaliseret værdiansættelse på 11 gange overskuddet, men det er baseret på et forventet overskud på 15,4 mia. dollars, altså 70 procent højere end i dag.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her