”TV-Avisen er en brændende platform”. Sådan tolker DR’s generaldirektør situationen, når hun kigger på seertallene. Både DR og TV2 kæmper desperat for at finde ud af, hvordan de skal producere nyheder, der passer til en streaming-verden.
TV-stationernes flagskibe er nyheder. Men både DR og TV2 erkender nu, at nyhederne på tv er under massivt pres fra streaming-tjenester. Selv om mange fortsat ser traditionelt tv, kendt som flow-tv, så går kurven for, hvor mange der ser tv på denne måde, kun nedad. Samtidig går streaming-kurven opad.
”Det er kun et spørgsmål om tid, før de to kurver krydser hinden,” sagde DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn forleden på et møde mellem DR og TV2 i den danske Publicistklub. Og selv om danskerne streamer mere og mere, så er det serier, drama, ungdomsprogrammer, musik eller lignende, der bliver streamet. Næsten ingen streamer nyheder.
NYE FORMATER
Begge tv-stationer kæmper derfor for at udvikle nye må-der og nye formater til at fortælle nyheder på i en digital streaming-verden. Men foreløbig forgæves. DR har forsøgt sig med korte fem minutters nyheder på DR Play, men det holder ikke, erkender Maria Rørbye Rønn.
”Det er ikke godt nok. Vi eksperimenter stadig med, hvordan det skal gøres, men har ikke fundet løsningen. Og vi kan ikke kigge til Storbritannien eller Tyskland, som vi ellers plejer at gøre, for ingen af de to lande er så gennemdigitaliserede, som Danmark er. Kun i Norge er de på nogle områder mere digitaliseret end Danmark.”
Også på TV2 mærker man konkurrencen fra streaming, men TV2 har foreløbig en trumf, som DR ikke har, nemlig TV2 News.
”I takt med at danskerne dropper tv-pakkerne og streamer mere, så køber de forhåbentlig adgang til TV2 Play, for de vil gerne se live-tv og sport, som er vores stærke positionering. Og så er det vores opgave at forsøge at stoppe nogle flere vitaminer ind i kanalerne samtidig med,” siger adm. dir. Anne Engdal Stig Christensen. For DR’s vedkommende er opgaven ikke blevet lettere med et sparekrav på 20 pct., der netop har tvunget DR til at lukke flere kanaler, bl.a. DR K, der skulle varetage DR’s rolle som kulturformidler.
”Vi har lukket flere flow-kanaler, end vi var tvunget til for at leve op til sparekravet. Det har vi bevidst valgt at gøre, for at der fortsat skulle være penge til at udvikle DR i en digitaliseret verden. Men DR står i en virkelig svær situation, når vi skal spare og samtidig tage konkurrencen op i en digitaliseret verden,” siger Maria Rørbye Rønn.
Dermed står TV2 økonomisk bedre rustet til at klare udfordringen og samtidig leve op til sine public service-forpligtelser. ”Økonomisk er det alle vores nichekanaler, der finansierer hovedkanalen,” siger Anne Engdal Stig Christensen.
Og det er netop i den kontekst, at TV2 her i starten af det nye år lancerede endnu en sportskanal. Dermed kan stationen sende live-tv og dække mange forskellige direkte begivenheder, hvad enten det er sport, politik, terror eller royale begivenheder, selv om de finder sted samtidig.
SEERTALLENE
I hele dette spil er seertallene den afgørende dommer for, om tv-stationernes strategi lykkes. Gode seertal retfærdiggør DR’s public service-forpligtelse og TV2’s økonomi, da salget af reklameplads afhænger af seertallene.
Her er DR egenhændigt netop begyndt at opgøre seertallene på en ny måde. Branchen har i mange år været enige om at måle seertallene ved at tage tallene for flow-tv og dertil lægge seertallene for syv dages streaming af programmer. DR tager nu tallene for flow-tv og lægger dertil tallene for 30 dages streaming af programmer, hvilket giver langt bedre seertal.
DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn fastholder, at det tal er et langt mere reelt. Anne Engdal Stig Christensen er enig i, at den nuværende måde at gøre seertallene op på ikke er retvisende, men hun kan ikke gøre meget ved det.
”Jeg kan ikke smide de målinger, vi har lige nu, overbord. 45 pct. af vores omsætning stammer fra reklamer, og de er afhængige af seertal. Vi må og skal have en ny standard i branchen for, hvordan vi måler og gør seertallene op, Men det vil aldrig give nogen mening, hvis det kun er DR og TV2, der vælger en ny opgørelsesmetode. Hele branchen skal være med men der er desværre mange, der ikke vil lægge deres streamingtal frem. Og før de går med til det, kan vi ikke skabe en ny standard,” siger Anne Engdal Stig Christensen.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her