Efter indførelse af minusrenter på private danskeres indlån har BankNordik udviklet et nyt kreativt kundegebyr, som ikke er set tidligere i banksektoren: Det skal koste 1500 kr. at opsige et lån før tid, hvis man flytter fra banken. Ekspert vurderer, at det vil hæmme konkurrencen i banksektoren. Forbrugerrådet stiller sig stærkt kritisk over for det nye gebyr.
Fra 1. april 2020 indfører BankNordik et hidtil uset gebyr blandt danske pengeinstitutter. Der er tale om noget, der ligner et stavnsbindingsgebyr, hvor det skal koste 1500 kr. at indfri et lån før udløb, hvis man forlader banken. Hidtil har det ikke kostet noget. Fortsætter man derimod som kunde i banken, så er prisen kun en tredjedel, nemlig 500 kr.
Velkendt er det, at de fleste danske banker er presset på basisindtjeningen, men de fleste havde troet, at gebyrskruen havde fået det sidste drej efter nogle år med markante gebyrstigninger hele vejen rundt. Eksperter ser det nye gebyr som et ekstra kreativt tiltag fra bankerne om, hvordan gebyrskruen alligevel kan vrides rundt. Eksperterne ser samtidig gebyret som hæmmende for konkurrencen, og Konkurrencerådet vil nu kigge nærmere på det nye tiltag.
ET MÆRKELIGT GEBYR
”Jeg kan ikke se, hvorfor det skal koste tre gange så meget, hvis man skifter bank. Det er dermed et rent fastholdelsesgebyr,” siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet til Økonomisk Ugebrev. Han peger på, at gebyret måske kan være problematisk, hvis der ikke i kundens aftale med banken åbnes mulighed for det.
Samtidig skal der under alle omstændigheder være et tidsmæssigt varsel. Netop dette kan meget vel være forklaringen på, at ikrafttræden af gebyret er udskudt fra 1. marts i de først meldinger fra banken til i stedet 1. april. Men også det principielle i, at kunder skal rammes ekstra hårdt, hvis de er på vej væk fra banken, problematiseres. ”Det virker som et meget mærkeligt gebyr. Det virker helt urimeligt, at hvis man skifter bank, så skal det koste ekstra. Bankens omkostninger må jo være de samme,” siger Morten Bruun Pedersen.
Realkreditrådgiver Rene Poulsen fra Realråd er ligeledes stærkt kritisk over for det nye gebyr. ”Det er helt normalt ved realkreditlån, men så vidt jeg ved, er det ikke set før i banker, medmindre der har været særlige vilkår, som f.eks. overkurs ved indfrielse. Det forhold, at det er dyrere at indfri lån, hvis man samtidig skifter bank, kan jeg ikke se som andet end et straffegebyr og kundefastholdelsesgebyr,” siger Rene Poulsen.
KONKURRENCESTYRELSEN OVERVEJER
Han vurderer på linje med andre eksperter, at det i sig selv vil være konkurrencehæmmende. Netop effekten på konkurrencen mellem de enkelte aktører gør, at også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen interesserer sig for området. Kontorchef Michael Høg Riis er dog særdeles varsom i udmeldingerne i den konkrete situation. Generelt omfatter konkurrencereglerne to forbudsbestemmelser, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan skride direkte ind, nemlig ved misbrug af en dominerende stilling og ved direkte ulovlige prisaftaler – f.eks. karteller.
Michael Høg Riis understreger dog, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen løbende følger udviklingen.”Bankområdet er et område, vi følger tæt, og jeg har noteret mig, det du siger, og det er noget, jeg vil tage med videre. Men om det bliver tale om en decideret undersøgelse, kan jeg ikke kommentere på,” siger han.
Generelt oplyser Michael Høg Riis, at de enkelte banker ikke efter konkurrencereglerne er underlagt krav om, at nye gebyrer skal godkendes på forhånd. Det er helt op til virksomheden selv at foretage denne vurdering, inden gebyret meldes ud.
Foreløbig er der ikke andre pengeinstitutter, der har fulgt Bank Nordiks nye kreative metode til at holde på kunderne. Økonomisk Ugebrev har bedt BankNordik forklare, hvorfor man har indført dette konkurrencebegrænsende gebyr, herunder om det ikke er bedre at holde på kunderne ved at levere vilkår og ydelser, der er attraktive i forhold til konkurrenter.
”Gebyret for indfrielse af lån før tid, som længe har været uændret, er et af de gebyrer, der justeres pr. 1. april. I forbindelse med prisændringen har vi ønsket at give en rabat til de kunder, der fortsætter med at bruge os, når de indfrier et lån før tid. Det er vores opfattelse, at gebyret ikke ligger væ-sentligt over det, som andre pengeinstitutter kræver,” skriver adm. dir, Árni Ellefsen i et svar til Økonomisk Ugebrev.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her