Kommentar: Ambu slår analytiker forventningerne på både salg og driftsoverskud før særlige poster., der blev 93 mio. kr. mod forventet 67 mio.kr. Altså 26 mio. kr. bedre end forventet, svarende til næsten 40 % overperformance
Fra Ambu
1. kvartal 2019/20 (dansk resumé)
Ambu tager hul på året med tocifret salgsvækst og gode resultater på tværs af regioner. Udvidelsen af salgsstyrken såvel som forberedelserne til lancering af produkter i 2019/20 forløber som planlagt. Forventningerne til helåret fastholdes.
“I finansårets første kvartal har vi med succes ført de strategiske beslutninger, som blev truffet sidste år, ud i livet, og med 14 procent vækst i omsætningen har vi haft en god start på året. Alle regioner og forretningsområder lever op til forventningerne, og i Nordamerika, som er vores største marked, er det lykkedes os at overføre det meste af forretningen fra vores tidligere distributør, og det er sket hurtigere end planlagt. Vi er samtidig i gang med at udvide vores amerikanske salgsstyrke, så vi er klar til produktlanceringerne senere i 2019/20.
Arbejdet frem mod vores lanceringer forløber som forventet, og vi følger tidsplanerne, så vi i år kan lancere tre væsentlige produkter inden for engangs-endoskopi,” siger adm. direktør Juan Jose Gonzalez.
Kvartalets hovedpunkter – Solid vækst på tværs af forretningsområder
• I 1. kvartal blev omsætningen 760 mio. kr. (656 mio. kr.) med en organisk vækst på 14 pct. og rapporteret vækst på 16 pct. Forskellen mellem organisk og rapporteret vækst skyldes styrkelsen af USD/DKK.
• Forretningsområdet Visualization bidrog med organisk vækst på 24 pct., Anaesthesia med 8 pct., og PMD (Patient Monitoring & Diagnostics) med 10 pct.
• Den organiske vækst i Nordamerika var 16 pct., mens den i Europa var 11 pct. og 12 pct. i Resten af Verden.
• Styksalget af engangs-endoskoper var i alt 180.000 enheder i 1. kvartal, hvilket er en øgning på 21 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.
• Bruttomarginen blev 60,1 pct. (59,9 pct.), hvilket er på niveau med 1. kvartal sidste år.
• De samlede kapacitetsomkostninger blev i kvartalet 364 mio. kr. (281 mio. kr.) svarende til en stigning på 30 pct., som primært skyldes investeringer i salgsorganisationen.
• EBIT før særlige poster var 93 mio. kr. (112 mio. kr.) med en EBIT-margin før særlige poster på 12,2 pct. (17,1 pct.).
• Arbejdskapitalen i forhold til omsætningen er 20% (21%) opgjort for 12 måneders løbende omsætning.
• Frie pengestrømme før køb af virksomheder blev -190 mio. kr. (+45 mio. kr.).
Konsensus estimater indsamlet af Ambu:
Q1 2019/20 | FY 2019/20 | |||||||
DKKm | Low | Consensus | High | Low | Consensus | High | ||
Revenue | 700 | 729 | 747 | 3,300 | 3,407 | 3,488 | ||
Gross profit | 413 | 438 | 463 | 1,974 | 2,074 | 2,105 | ||
Gross margin | 58.5% | 59.9% | 62.0% | 59.0% | 60.4% | 62.0% | ||
EBIT before special items | 44 | 67 | 98 | 430 | 450 | 504 | ||
EBIT margin before special items | 5.9% | 9.0% | 13.3% | 13.0% | 13.3% | 14.5% | ||
Net profit | 6 | 29 | 52 | 252 | 285 | 324 | ||
Net profit margin | 1% | 4% | 7% | 7% | 8% | 9% | ||
Endoscopes sold (units) | 160,650 | 177,272 | 189,000 | 840,000 | 906,000 | 939,500 | ||
Organic growth | 6% | 10% | 12% | 17% | 20% | 25% |