DS skriver:
Fra april til maj faldt detailsalget 1,2 pct. Efter en stigende tendens i 2014 og en relativt flad udvikling i begyndelsen af 2015 var det en usædvanlig stor tilbagegang i maj, og omsætningen i perioden marts-maj var 0,5 pct. lavere end i decemberfebruar. Det var især et stort fald på 7,8 pct. i varegruppen beklædning mv., der trak salget i maj ned, og en del af nedgangen skyldes muligvis dårligt vejr i maj, som kan have fået folk til at udskyde køb af sommertøj. Salget af beklædning mv. udgør 10 pct. af det samlede detailsalg. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Detailsalget steg 0,2 pct. i marts og faldt 0,4 pct. i april. Udviklingen er i begge må- neder nedjusteret med 0,2 procentpoint i forhold til seneste udgivelse. Revisionerne skyldes, at de sæsonkorrigerede tal for tidligere perioder kan ændre sig, når der tilføjes en ny periode. Det gælder især, når tallene for den nyeste periode, som i dette tilfælde, udvikler sig anderledes end normalt. Tallene for april og maj i denne offentliggørelse er foreløbige.
DS skriver videre
Dårligt vejr kan have betydning for detailsalget Ifølge DMI var vejret i maj måned både usædvanligt koldt, vådt og solfattigt. Det er før set, at salget af beklædning mv. går dårligt, når vejret i en måned er anderledes, end det plejer at være. I september 2014 faldt salget af beklædning mv. 7,2 pct. Det var ifølge DMI en meget varm, solrig og tør september måned, og det har muligvis betydet, at salget af efterårstøj i en vis grad er blevet udskudt, hvilket fremgang i de efterfølgende måneder også kunne tyde på. I maj 2015 er der formodentlig tale om, at salget af sommertøj i nogen grad er blevet udskudt.
Vores kommentar: Ved at bruge sin sunde fornuft lyder det rigtigtm, at ændrede vejrforhold i forhold til normen kan påvirke detailsalget, ikke mindst af beklædning. Vi vil umiddelbart vurderer, at supergodt vej med masser af sol og varme lokker danskerne alle andre steder hen end i tøjbutikker. Vi ser dog tværtimod dårligt vejr som en mulidghed for at tøjforretningerne kan tiltrække flere kunder, blandt andet i storcentrene, hvor de kan søge ly for regnvejr og andet dårligt vejrlig. derfor finder vi DS’s forklaring meget søgt. Faldet i maj kommer i øvrigt efter flere svage måneder. At saælget af compingudstyr og sportsudstyr er lavere i perioder med dårligt vejr, lyder vel rigtigt. men det kan næppe i sig selv forrykke det store i dets amnlede detailsalg.