Et af de store temaer i USA før coronakrisen var den beskedne løn til de ansatte i dagligvarebranchen, så-vel den fysiske som den digitale. Nu har flere af de store aktører givet de ansatte lønforhøjelser og løfte om ferie, når presset er overstået. Det er blot et af mange eksempler på, at virksomheder gør noget ekstraordinært under coronakrisen.
Der findes dårligt en virksomhed, som ikke er særligt udfordret i disse uger. Selv blandt det heldige mindretal, hvis omsætning er steget, er der udfordringer med at håndtere personale, forsyningskæ-der og finansielt pressede leverandører. Men det giver også virksomhederne en chance til at vise sig fra deres bedste side, og der er mange eksempler på, at den chance bliver grebet.
Herhjemme kender vi det fra de mange virksomheder, der hurtigt har omstillet dele af deres produktion, så de kan bidrage til at få os igennem krisen. LEGO er f.eks. begyndte at producere værnsmidler, og Novo Nordisk har indrettet et laboratorium til at foretage coronatests.
Mange mindre virksomheder har gjort det samme. Men der er også mange eksempler på, at virksomheder i mere direkte forlængelse af deres daglige aktiviteter har leveret imponerende præstationer eller ydet en særlig indsats.
William W. George, senior fellow ved Harvard Business School, nævner i en artikel en række eksempler på det. Han er selv tidligere CEO og bestyrelsesformand i medtech-virksomheden Medtronic, som leverer noget af det afgørende udstyr til hospitalerne, nemlig de iltapparater, som hospitalerne bruger til patienter med vejrtrækningsproblemer. Selskabet har lovet at fordoble produktionen fra 5.000 til 10.000 enheder om måneden.
Det er nemmere sagt end gjort, for det indebærer, at nye produktionsfaciliteter skal indrettes, medarbejdere skal oplæres, og af etiske grunde skal man også holde øje med, at der ikke er kunder, som hamstrer unødigt mange apparater, med den konsekvens at de mangler andre steder.
I samme boldgade fordobler 3M sin produktion af ansigtsmasker, til nu 1,1 mia. stk. i år. Medicinalvirksomheden Merck får nu ekstra anerkendelse for en beslutning, den traf allerede inden corona kom ind på dagsordenen: Selskabet er stort inden for antibiotika, og det er af etiske grunde blevet ved med at udvikle typer heraf, der ikke er kommercielt bæredygtige. Antibiotika virker ikke mod corona, men det kan slå infektioner, der i kombination med COVID-19 kan være dødelige, ned.
Walmart har, lige som de danske forhandlere af dagligvarer, oplevet stigende omsætning, og det er tilsyneladende voldsommere end herhjemme. Selskabet har ansat ikke færre end 150.000 vikarer til at håndtere den ekstraordinære efterspørgsel. Samtidig gav man tidligt i forløbet en bonus på en halv mia. dollars til de timelønnede, som kommer til at stå for den praktiske håndtering af den ekstraordinære situation. Også Compliance Week nævner en række tilfælde på virksomheder, der har gjort noget ekstraordinært. Mange mennesker, som nu sidder hjemme, lader sig underholde af net-tv, og det har flere udbydere reageret på med tiltag, som nok mest er markedsføring, men som ikke desto mindre hjælper.
Netflix har f.eks. lavet en funktion, så venner eller familier kan se programmerne samtidigt fra hver sin skærm, og ”tale” sammen via en chatfunktion. Disney har angiveligt lagt den populære film Frozen 2 gratis ud. Man kan tilføje, at Pornhub for tiden har gjort den del af sitets indhold, der normalt kræver abonnement, frit tilgængeligt.
Loom har udviklet et af de systemer, hvormed grupper af mennesker kan kommunikere over nettet. Under coronakrisen er det frit tilgængeligt for lærere og elever på amerikanske uddannelsesinstitutioner, og også alle andre får indtil videre rabatter og/eller adgang til flere funktioner. Restaurationsbranchen er blandt de hårdest ramte. Uber Eats støtter den ved at give gratis udbringning fra lokale restauranter i USA og Canada.
Herhjemme har Carlsberg destilleret cider til den meget efterspurgte håndsprit. Dillons’ Destillers samt perfumeproducenterne Louis Vuitton og Dior har gjort noget tilsvarende. Gates Foundation, den ligeledes velgørende fond Wellcome, samt Mastercard er gået sammen om en donation på 125 mia. dollar til udvikling af medicin mod COVID-19. Facebook har tilbudt at matche donationer fra brugerne med op til 10 mio. dollar.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.