Standard & Poors har for nylig nedjusteret kreditratingen for det skandinaviske flyselskab tre hak til CCC, fra tidligere B. SAS har altså ikke blot en junk bond-status, men en ekstremt svag junk bond-status.
SAS meddelte for nylig, at der nu arbejdes på en redningsplan for det skandinaviske flyselskab, hvor den danske og svenske stat dækker en del af det samlede kapitalbehov på 12,5 mia. kr. for at styrke selskabets kapitalgrundlag. I meddelelsen fremhæves det, at de to stater er positive overfor redningsplanen, men at andre interessenter også kommer til at bidrage til redningen.
I meddelelsen skriver SAS direkte, at der bliver tale om “burden sharing”, og at forventningen er, at den endelige redningsplan fremlægges før udgangen af juni: “SAS remains in dialogue with selected stakeholders regarding the terms and conditions of the recapitalization plan and the burden sharing measures required by the Swedish and Danish governments. These measures will involve internal, external and financial stakeholders in the company, including the holders of SAS outstanding bonds and hybrid notes. Further details are intended to be announced before end of June.”
Med andre ord skal der forhandles med de investorer, som ejer for 3 mia. kr. obligationer i SAS, og hvoraf der så sent som oktober sidste år blev udstedt nye obligationer for halvanden mia. kr.
De nyeste obligationer har en pålydende kuponrente på 8,25 procent, så de koster altså årligt mere end 100 mio. kr. i rentebetalinger frem mod udløb i 2024. Obligationsejerne har imidlertid ikke den store forventninger om, at de kan redde deres fulde tilgodehavende: Aktuelt handles obligationerne i kurs 52, svarende til et kurstab på 48 procent på godt et halvt år.
Efter meldingen om restruktureringsplanen, som altså kommer til at omfatte obligationsejerne (ligesom ved restruktureringen af Norwegian), dykkede obligationskursen næsten 15 procent.
I oplægget til redningsplanen indikeres det kraftigt, at hele den aktuelle bogførte egenkapital i realiteten er tabt, og at der skal ske en fuld rekapitalisering, plus inddækning af forventede underskud i år og næste år.
Ifølge meddelelsen ventes den svenske stat at komme med ca. 5 mia. kr., og da den danske stat stort set har samme ejerandel ventes også 5 mia. kr. herfra. Dermed kommer der til at mangle mindst 3 mia. kr., hvilket svarer præcist til den udestående obligationsgæld.
Det er sandsynligt, at de nuværende SAS-aktionærer bliver voldsomt udvandede – og vel nærmest udraderet. Alligevel handles SAS til en børsværdi på aktuelt 2,4 mia. kr.
Hvis man tager afsæt i, hvad der skete for aktionærerne i Norwegian med en 95 procent udvanding, kan SAS-aktionærerne meget vel se frem til, at deres aktier falder 70-80 procent eller mere i værdi. Realiteten er, at SAS teknisk er på vej i betalingsstandsning og i default, som Standard & Poors skriver i en nedjustering af flyselskabets kreditrating. Efter fremlæggelse af skitsen til en restruktureringsplan kom S&P med en nedjustering til en CCC-rating, og i en kommentar fra den 10 juni hedder det, at ”SAS AB’s liquidity position has further deteriorated in recent weeks and we now believe that the airline’s capital structure appears unsustainable. We think there is a high probability SAS will pursue a restructuring of its debt obligations, which we would likely view as tantamount to default.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her