Tema: I kølvandet på coronakrisen. Danske virksomheder kan i efteråret blive ramt af et akut behov for at reshore deres forsyningskæde. Det er ikke kun på grund af coronakrisen. Presset er dybtgående og strukturelt. Hertil kommer, at eskalerende konflikter mellem Vesten og Kina allerede i efteråret kan bringe mange vestlige virksomheder i et alvorligt dilemma. Fagredaktør Morten A. Sørensen kridter banen op.
Der er ikke meget tid til at overveje. Ifølge Deutsche Bank er vesteuropæiske virksomheder udsat for et akut pres for at omorganisere deres leverandørkæder. Banken understreger , at mange tyske – og dermed også danske – virksomheder snart vil stå i et alvorligt dilemma:
De eskalerende geopolitiske spændinger mellem især USA og Kina kommer netop, som tysk industri satser på, at et vigende amerikansk marked skal opvejes af øget salg i Kina, så den tyske økonomi kan holdes nogenlunde stabil. I løbet af i år er Kina blevet Tysklands største eksportmarked, efter at have overhalet USA, Frankrig og Holland i løbet af forårsmånederne.
Uanset hvem der vinder det amerikanske præsidentvalg, vil den geopolitiske konflikt præge resten af 2020, mener Deutsche Bank. Tyske virksomheder skal fremover gå balancegang, når de geografisk skal reorganisere deres leverandørkæder og produktion. Nogle virksomheder kan blive nødt til at vælge side i den geopolitiske konflikt.
GRUNDIGHED GIVER OGSÅ ØGET RISIKO
Presset kan blive større, og dilemmaet skal håndteres inden for en kortere tidsramme, end mange virksomheder tilsyneladende regner med. Mange vil imidlertid stadig være enige med Vestas’ finansdirektør Marika Fredriksson, der i maj understregede, at man ikke har travlt med at reorganisere leverandørkæder og produktionssetup.
Også konsulentfirmaet McKinsey synes i en grundig vejledning til gennemgang af leverandørkæderne at forudsætte, at der er god tid til at foretage analyser og gradvise ændringer.
Vestas, McKinsey og virksomheder, der er enige med dem, kan godt få ret: Ofte udvikler begivenhederne sig mindre dramatisk, end man forudser midt i en krise. Men analysen fra Deutsche Bank understreger risikoen ved at være for grundig og forsigtig – og at fremtidens vindere kan blive dem, der reagerer først.
Bank of America giver da også den tyske analyse eftertryk ved at forudsige et tektonisk (jordskælvsagtigt) skifte i de globale forsyningskæder. Det kan f.eks. komme til at koste vestlige virksomheder 1000 mia. dollar at trække al produktion, der ikke skal gå til det kinesiske marked, ud af Kina over en periode på fem år. Det lyder af meget, men det vil være overkommeligt for vestlige virksomheder, mener banken.
Analyserne understreger, at corona og de geopolitiske spændinger egentlig blot forstærker en tendens til reshoring, der allerede var i gang – drevet af et øget fokus på klima, menneskerettigheder samt sociale og økologiske forhold. Der er dybtliggende strukturelle grunde til, at vestlige virksomheders produktion vil flytte hjem – eller i det mindste væk fra Kina og til lande, der i højere grad opleves som en del af det vestlige værdifællesskab.
TRANSPARENS KAN BLIVE LOVKRAV
Stort set alle virksomheder – også små og mellemstore – vil blive nødt til at skabe mere transparens om deres leverandørkæder. Den tyske regering overvejer ligefrem en ”leverandørkæde-lov,” der vil forpligte virksomheder til at overvåge deres globale værdikæder.
Både Deutsche Bank og Bank of America understreger, at gentænkning af leverandørkæderne og f.eks. bedre buffere i form af større lagre nok kan give virksomhederne mere modstandskraft over for uventede begivenheder, men også vil komme til at koste på virksomhedernes bundlinjer i de kommende år.
Virksomhedsledelser og politikere vil ”aggressivt” udvikle og udnytte metoder, som kan bruges til at opveje reshoring-udgifterne, vurderer Bank of America. Virksomhederne vil frem for alt automatisere meget mere, og politikere vil tilbyde skattefordele, let tilgængelige kreditter og andre subsidier til virksomheder, der flytter produktionen hjem. Selv reshoring-processen vil også have vindere: Især leverandører af automatisering og robotter, elektrisk og elektronisk udstyr samt software kan få en fordel. For transportvirksomheder som Maersk, DSV og DFDS kan det blive afgørende, at de tæt formår at følge skiftet i deres kunders leverandørkæder og transportbehov.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her