Kære læserm
Over den næste måned kommer Økonomisk Ugebrev Finans til at ændre sig en hel del.
Vi har brugt en del af vores sommerferie på at analysere, hvordan vi kan gøre udgivelsen endnu mere relevant, nyttig og brugbar for læserne. Vi har genbesøgt vores læserstruktur med henblik på at forstå endnu bedre, hvem vi skriver til, og hvad læserne kunne finde relevant, samt hvordan vi kan adskille os endnu mere fra andre erhvervsmedier.
Vi er endnu ikke kommet helt i hus med overvejelserne, men vi er tæt på. Vi starter i denne udgave med de første skridt i fornyelsesprocessen:
For det første vil vi fremover fokusere mere på store, bærende artikler og analyser om emner og problemstillinger, som vi anser for betydningsfulde og relevante for vores læsere.
Vi vil gå endnu mere i dybden med fokus på perspektiv, nytteværdi og ny forståelse. Og vi vil i højere grad arbejde i artikelserier, hvor vi kommer hele vejen rundt. Et eksempel herpå er artikelserien, som starter i denne udgave, om bankernes formidlings provisioner. Med den kommende åbenhed omkring de prispakker, bankkunderne puttes ind i, er der lagt op til et drabeligt slagsmål mellem bankerne om de 2 mia. kr., de modtager fra investerings foreningerne. Vi har linet op til 8-10 artikler, hvor vi går i dybden med konsekvenser for bankerne og deres kunder.
For det andet vil vi dreje Økonomisk Ugebrev Finans mere mod dækning af den finansielle sektor, altså mod finansielle virksomheder, finansielle rådgivere og andre finansielle aktører, eksempelvis indenfor M&A, kapitalfremskaffelse, børsnoteringer, kapitalfonde og venturefonde. Vi vil ikke som de fleste andre medier lave de hurtige dag til dag-nyheder, men i højere grad grave i dybden omkring de finansielle virksomheders strategier, konkurrenceforhold, performance baseret på regnskabsanalyser og datadrevne kortlægninger, som ofte kan tegne nogle nye billeder, der ikke kommer frem i dag til dag-nyhederne.
For det tredje har redaktionen besluttet i højere grad at arbejde med at synliggøre nytteværdien i de enkelte artikler og temaer, blandt andet ved at stille os selv nogle
centrale spørgsmål, hver gang vi skriver: Hvorfor er det en god historie for vores læsere? Hvad er nytteværdien for vores læsere? Og hvad er de mulige konsekvenser for erhvervslivet/samfundet?
Vi kommer til at bevare vores kritiske kant, men vi vil hellere opfattes som en rigtig god ven, der fortæller sandheden, når nogen har gjort noget dumt eller klogt, end som en bidsk terrier. Med andre ord ønsker vi at blive opfattet som en ægte ven, der også siger til, når man er på ”afveje”, med risiko for at tabe brandværdi og forretningsmæssige muligheder,
fordi man bliver fravalgt eller boykottet af kunder eller omgivelserne generelt.
For det fjerde vil vi arbejde mere for at ”skabe sigtbarhed”, så topledelser og investorer får et bedre beslutningsgrundlag til at navigere strategisk og ledelsesmæssigt. Samt etisk i forhold til en stadig mere krævende omverden med hensyn til ESG, herunder etisk i forhold til tvivlsom forretningsadfærd.
Omverdenen, både politisk, økonomisk, teknologisk og markedsmæssigt, står foran enorme omvæltninger, som må gøre enhver topledelse rundforvirret. Vi vil forsøge at skabe mere klarhed om, hvad der sker, og om centrale tendenser, der munder ud i forandringer: “The pandemic has compressed the time frame on trends that were going to unfold over the next several years into a few months, and we believe that innovation will further move into hyperdrive creating new business models and industries,” lyder det fra et konsulenthus.
Den nye virkelighed afspejles også af, at den gennemsnitlige levetid i S&P 500-indekset om syv år ventes af være 12 år, mod 24 år i 2016 og 36 år i 1964.
Med venlig hilsen
Morten Langer
Chefredaktør
Annonce: Prøv Økonomisk Ugebrev Finans i et prøveabonnement til kr. 699,-