Trods stigende arbejdsløshed slog det bæredygtige forbrug rekord i andet kvartal. Den etiske forbruger holder dermed momentum, hvor andelen af elbilsalget for andet kvartal i træk holder sig pænt over fire procent, salget af økologiske fødevarer slog rekord, og antallet af genbrugsannoncer fulgte med. Ifølge Nordeas forbrugerøkonom har COVID-19 krisen ændret nogle forbrugervaner, som hænger ved, og bæredygtigheden fylder stille og roligt stadig mere i hverdagen.
Beskæftigelsen i Danmark er faldet med 61.000 personer, og er nu 47.000 lavere end i samme kvartal sidste år, viser Danmarks Statistiks seneste opgørelse . COVID-19 nedlukningen har betydet arbejdsløshed for mange. Det er derfor også lidt overraskende, at de danske forbrugere på grund af pres på privatøkonomien ikke er blevet mindre grønne og bæredygtige. Tværtimod. Både andelen af elbilsalget, køb af økologiske fødevarer samt genbrugshandlen fortsætter rekordtempoet fra førte kvartal.
Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar har siden september 2018 fulgt det bæredygtige forbrug . Indikatoren er sammensat af tre elementer – andelen af elbilsalget, andelen af salget af økologiske fødevarer samt antallet af genbrugsannoncer på Den Blå Avis (forbrugsvarer).
Indikatoren har med en enkelt undtagelse siden 2018 kun vist pil opad. Det understreger en længerevarende bæredygtig forbrugertendens, selvom det absolutte niveau stadig fylder lidt i den samlede økonomi.
Det gælder også elbilsalget i forhold til fossildrevne biler. I årets første kvartal slog salget rekord og toppede med 4,7 procent af det samlede bilsalg. Selvom en stor nedgang i salget af benzin- og dieselbiler hører med til forklaringen, ændrer det ikke på, at salget af elbiler blev fordoblet. Og det er fortsat i andet kvartal, hvor andelen var 4,4 procent.
”Salget af el-biler vokser, og det giver mening, da den grønne dagsorden kører i baggrunden, og politikerne truer allerede med at biler, der ikke kører mindst 20 km på literen, skal udfases indenfor få år. Jeg er sikker på, at mange sidder på spring til at købe elbil, når priserne falder lidt mere”, siger Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.
COOP’s salg af økologiske fødevarer har under CO-VID-19 krisen fået yderligere medvind. Godt nok fladede økologisalget ud i første kvartal, men i andet kvartal ses den højeste stigning i Økonomisk Ugebrevs Klimabarometers levetid. Andelen steg fra 13,9 til 14,3 procent.
Ifølge Thomas Roland, afdelingschef for ansvarlighed i Coop, er der to underliggende forklaringer til udviklingen: ”Dels gik vi fra nytår over til kun at sælge økologiske bananer. Det gav i sig selv et markant løft i andelen fra omkring januar-februar. Og dels skyldes det Corona-situationen, hvor flere mennesker f.eks. har lavet flere måltider hjemme og også næsten fordoblet brødbagningen i eget hjem. Blandt andet mel og bageprodukter har en meget høj økoandel (over 40%)”, siger Thomas Roland.
Også genbrugsannoncerne på Den Blå Avis viser en meget stor stigning i andet kvartal i forhold til samme kvartal sidste år. Det store spørgsmål er nu, om den overordnede solide udvikling i bæredygtig forbrugeradfærd fortsætter efter COVID-19, og om den grønne forbrugerbevægelse permanent har skiftet gear.
”Under nedlukningen var der mange, som fik masser af ekstra tid, så de begyndte at rydde op og sælge ud. Mange solgte fx sportsudstyr, som de ikke brugte mere, og hvor andre var helt vilde for at få fat i det. Så man fik ryddet op og ud, og fik lidt penge for det. Husk på, at siden lige efter finanskrisen er det med ’brugt’ bare vokset”, siger Ann Lehmann Erichsen.
Hun vurderer dog ikke, at der er tale om et nyt niveau for den bæredygtige forbrugerbevægelse. Men at den bæredygtige bevidsthed blot lige nu fortsætter i lidt højere tempo, fordi omstændighederne midlertidig er ændret.
Joachim Kattrup
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.