Coloplast nedjusterede i kvartalsregnskabet forventningen til væksten igen pga. påvirkningerne fra Covid-19. Det store spørgsmål er nu, hvad der sker fremadrettet på vækstfronten?
I regnskabsårets 3. kvartal viste Coloplast minus 2% organisk vækst, og selvom omsætningen kom ind 3% under forventningerne, formåede Coloplast alligevel at matche markedets forventninger til EBIT-resultatet.
Som vi spåede blev Coloplast nødt til at nedjustere vækstforventningen for 2. gang i år, så man nu kigger imod ca. 4% organisk vækst mod tidligere 4-6%. Til sammenligning forventede Coloplast 7-8% organisk vækst i starten af året.
På den positive side tæller, at Coloplasts fintuner den forventede EBIT-margin marginalt opad til nu ”omkring 31%” fra tidligere ”30-31%”.
Tager vi de længere briller på har Coloplast haft et godt 2020, hvor aktien er steget 28%, selvom aktiekursudviklingen i de seneste fire måneder er flad. Til sammenligning er det danske C25-indeks steget 28% siden midt-april og 19% år-til-dato.
Coloplast-aktien outperformede stærkt ind i begyndelsen af Covid-19 krisen, men har set sig distanceret nyligt grundet svag vækst og guidancenedjusteringer, høj værdiansættelse og usikkerhed omkring den kommende strategiplan.
Vi lægger ikke meget vægt på Coloplasts svage præstation i 3. kvartal, da vi ser kvartalet som toppen af Covid-19 påvirkningen, og vi vurderer, at selskabet underliggende har fortsat de samme positive trends, f.eks. ved stadig at tage markedsandele. Det vigtigste for os er de markante organisationsændringer, der blev annonceret i 3. kvartal, samt hvad det muligvis fortæller os om Coloplasts budskaber på den kommende kapitalmarkedsdag den 29. september 2020.
Hovedtemaer er vækst og innovation
Coloplast har allerede annonceret, at hovedtemaerne for strategiplanen for perioden frem til 2025 vil være vækst og innovation. Vi forventer dog også, at Coloplast vil forsøge en strategi, hvor man holder fast i flere af de positive elementer fra tidligere, f.eks. høje vækstinvesteringer i Kina samt udbyggelse af online og sociale platforme og en øget integrationen af IT i produkterne.
Blandt initiativerne er en forventning om, at Coloplast introducerer smarte stomiposer med indbygget IT connectivity. Vi vurderer, at disse initiativer isoleret set burde kunne tilføje yderligere til selskabets eksisterende højvækstprofil.
Men som investor bør man huske, at Coloplast i dag er et stort selskab, hvorfor vækst i stigende grad er vanskelig at finde, samt at selskabet endnu mangler at eksekvere tilfredsstillende på de hidtidige amerikanske investeringer, og at den nye organisation introducerer en øget grad af operationel usikkerhed ind i en ellers velsmurt salgsmaskine.
Vi er f.eks. usikre på om den øgede fokus på vækst kan risikere at komme med en defokusering på den eksisterende højmarginomsætning, samt om chefernes ansvarsområde vil overlappe hinanden.
Indtil vi ser planen fremlagt den 29. september indtager vi et mildt-positivt standpunkt, der bunder i, at vi synes, at Coloplast bør kunne fremlægge en vækstplan, som overbeviser investorerne om, at den nuværende høje vækst på 7-9% p.a. som minimum er holdbar i de kommende år.
Mulig introduktion af højmarginprodukter
Samtidig tror vi, at Coloplast vil introducere højmarginprodukter og kunne omfordele en del af de op til 2 procentpointmargin, man allerede i dag ofrer på vækstinvesteringer, til at modstå et kortsigtet marginpres fra øgede R&D-omkostninger, og det uundgåelige bruttomargindyk, som altid kommer ved nye produktintroduktioner.
Coloplast handler til en Price/Earning på 53 for indeværende år, og kigger vi fremad, vurderer vi, at selvom den øgede fokus på toplinjevækst vil introducere en øget operationel usikkerhed og potentielt også ”flere klumper” i indtjeningen i forhold til i dag, så er der ikke markante ændringer i kernecasen.
Vi fastholder vores kursmål på 1050, primært fordi vi har svært ved at argumentere for en yderligere multiple-ekspansion. Men vi anerkender også, at den 29. september-begivenheden kan lede til spekulation om en stærkere vækstprofil i selskabet, og dermed løfte aktiekursen.
Morten Larsen
Børskurs på analysetidspunktet 1046,00
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr) 1050,00
Læs tidligere analyser af Coloplast her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her