Med endnu et opkøb bliver Brdr. Hartmanns ekspansion i 2020 nu massiv. En stabil udbyttebetalende industrivirksomhed skal gøres til en vækstvirksomhed. Viruskrisen har skaffet ekstraordinært mange penge i kassen. Brænder de nu i lommen på virksomhedens vækstlystne ledelse, spørger Morten A. Sørensen i denne kommentar.
Brdr. Hartmann overraskede i begyndelsen af september med endnu et vækst-initiativ. Emballagekoncernen vil overtage den russiske støbepap-fabrik Gotek-Litar.
Dermed sætter CEO Torben Rosenkrantz-Theill og bestyrelsesformand Jan Klarskov Henriksen endnu mere fart på transformationen af Hartmann fra en stabil udbytteleverandør til en vækstvirksomhed, der drives frem af stærke globale tendenser. Der skal sættes gang i det danske industriklenodie, der er 69 pct. ejet af Stadil-familiens Thornico Holding.
Tidligere i år har Hartmann varslet køb af en indisk emballagefabrik samt betydelige udvidelser af produktionskapaciteten i USA og Europa. Desuden er koncernen ved at etablere en ny fabrik i Brasilien. I august blev det forventede investeringsniveau for 2020 løftet fra 400 til 450 mio. kr. Og med meddelelsen om købet i Rusland er det forventede investeringsniveau blevet omtrent tredoblet i forhold til de tre foregående år til 600 mio. kr.
Penge i kassen under viruskrisen
Brænder pengene i lommen på Hartmann-ledelsen? Ekspansionsbølgen kommer i hvert fald i takt med, at Hartmann ser ud til at få sit bedste år nogensinde. Viruskrisen har fået forbrugere verden over til at spise flere æg – en billig og nem måde at få proteiner på – og samtidig bliver flere æg solgt i supermarkeder og færre på åbne markeder og til restauranter og kantiner. Det betyder større afsætning af Hartmanns ægge-emballage af støbepap.
Det ser ud til, at fremgangen fortsætter året ud. For hele 2020 venter Hartmann nu en omsætning på 2,5-2,7 mia. kr., mod 2356 mio. kr. i 2019. Overskudsgraden ventes at blive 15-18 pct. Dermed kan resultatet i 2020 blive det dobbelte af de 215-250 mio. kr., som Hartmann har præsteret i de seneste fem år.
Likviditeten var ultimo juni løftet til 92 mio. kr., mod minus 30 mio. kr. et år tidligere, selv om investeringerne allerede på det tidspunkt var løftet til 146, fra 88 mio. kr., og den netto rentebærende gæld siden årsskiftet er nedbragt med 112 mio. kr.
Likviditeten var dog også forbedret, fordi selskabet har droppet udbyttet – normalt ca. 65 mio. kr. – for 2019. Det skyldtes ikke viruskrisen. Tværtimod ville CEO Torben Rosenkrantz-Theill og den daværende bestyrelsesformand Agnete Raaschou-Nielsen med den beslutning ”secure our continued ability to capitalise on future attractive expansion and acquisition opportunities in order to secure the strongest possible foundation for sustaining growth,” fremgik det af årsberetningen.
Think Ahead skal give vækst
Hartmanns ”Think Ahead”-vækststrategi fra 2019 baserer sig på stærke tendenser, som at flere mennesker bor i byer og øget fokus på bæredygtighed – og dermed på pap- fremfor plastemballage. Hartmann vil udnytte disse tendenser ved at øge sin kapacitet, øge effektiviteten, intensivere marketing og ved at købe op på eksisterende og nye markeder. I den forgangne del af 2020 har viruskrisen presset Hartmann uventet voldsomt frem ad det vækstspor, som ”Think Ahead” har lagt.
Torben Rosenkrantz-Theill har imidlertid understreget, at ekspansionen i 2020 ikke bygger på en forventning om, at den stærke virusbetingede vækst i afsætning og indtjening i 2020 kan fortsætte. I de kommende år regner strategien med en overskudsgrad på 14 pct, mod de 15-18 pct, der forudses i 2020. Men den stærke forøgelse af kapaciteten er baseret på, at det globale marked for ægge-emballage udvikler sig positivt, at Hartmann kan styrke sin position på markedet, og at koncernen uden større vanskeligheder kan udnytte og integrere de opkøb og kapacitetsudvidelser, der er sat i gang i 2020.
Der er en del, der skal lykkes. Brdr. Hartman er tidligere kørt fast i globale ekspansionsplaner. Tanken om, at Hartmann kan vokse på ryggen af en global tendens mod mere bæredygtighed, er heller ikke ny, og det har ikke forhindret, at Hartmann i lange perioder har udvist stagnerende omsætning.
Aktiemarkedet har foreløbig i år belønnet Hartmann-aktien med en stigning på 62 pct.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her