Danske Banks forklaring til Finanstilsynet om de fejlbehæftede opkrævninger. Bankens egen granskning har vist, at der kan være begået endnu flere fejl, fremgår det af redegørelsen til tilsynet:
”Vi (Dansk Bank, red.) har identificeret fire hovedårsager til de systemiske datafejl – hovedstol, renter og gebyrer er slået sammen til ét beløb; forfaldsdatoen er registreret forkert; kautionister og meddebitorer er behandlet ens; og den fulde hovedstol er opkrævet hos meddebitorer.
I alt 106.000 kunder er i risiko for overopkrævning på grund af disse fejl. Danske Bank lover at have gennemgået alle sager inden juli 2021, og vi estimerer, at 10.000-15.000 kunder er berettiget til kompensation.
Danske Bank har i forbindelse med analyserne af sagen identificeret en række yderligere mulige problemstillinger, som vi undersøger med henblik på at opnå en fuld forståelse og håndtere dem på en passende måde.
Det drejer sig blandt andet om problemstillinger vedrørende renter på rykkergebyrer, fejlbehæftede oplysninger i forbindelse med retssager, mæglersalærer og ukorrekt registrering af skattemæssige oplysninger.”
STK