Chr. Hansens nye strategi tager udgangspunkt i selskabets særlige know-how. CEO Mauricio Graber åbner for masser af nye forretningsmuligheder i mange brancher. Men rivalernes præstationer tyder på, at alternativet – at holde fokus på et par udvalgte kundesegmenter – kan være nok så resultatgivende.
CEO Mauricio Graber har præsenteret en ny 2025-strategi for Chr. Hansen: Koncernens knowhow og produktionskompetencer indenfor fermentation og microbial solutions skal bruges til at finde bæredygtige løsninger for mange forskellige brancher.
De mange muligheder og satsninger begejstrede ikke umiddelbart markedet. Fremlæggelsen af strategien førte til et kursfald på 3,3 procent. Siden rettede aktien sig lidt op igen, men den forblev lavere end før strategilanceringen.
Den blandede modtagelse blev forklaret med, at markedet blev skuffet over udsigten til en mid to high single digit organisk vækst. Det er lavere end de vækstrater på 10-12 procent, som Chr. Hansen tidligere har nået. Mauricio Graber understregede, at ”den næste bølge af værdiskabelse” skal ske ved, at Chr. Hansen leverer produkter, baseret på selskabets know how, til stadig flere forskellige brancher.
Stadig flere kundegrupper
Med udgangspunkt i Chr. Hansens særlige knowhow skal der fortsat investeres i fermenterede ingredienser til fødevarer samt menneske- og dyresundhed. Herudover fremstiller Chr. Hansen også ingredienser, der kan sikre fødevarers holdbarhed og formindske fødevarespild, til plantebeskyttelse og til udvikling og produktion af lægemidler.
Samtidig med strategien præsenterede Chr. Hansen endelig et nyt såkaldt fyrtårn, en forretning, der skal udvikle plantebaserede fermenterede mælkeerstatninger og drikkevarer.
Siden 2013 har Chr. Hansen dermed etableret fire nye fyrtårne udenfor kerneforretningen. Punkt nummer ét i den nye strategi er da også netop, at Chr. Hansen yderligere skal brede sin kundebase ud. Samtidig vil Chr. Hansen nu sandsynligvis sælge sin natural colours-division, og selskabet mindsker dermed sit relative fokus på fødevareindustrien.
Novo Holdings er med 22 procent af aktiekapitalen i Chr. Hansen absolut største aktionær, og Chr. Hansen forfølger en strategi, der minder om Novozymes’, et andet Novo-selskab. Novozymes leverer på basis af sin indsigt i enzymfremstilling ingredienser til en række forskellige brancher. Man kan kalde de to Novo-selskabers strategi for kompetenceorienteret.
Det er en original strategi i en tid, hvor mange virksomheder snarere arbejder på at blive specifikt kundefokuserede.
At Chr. Hansen vil satse på at udnytte sin særlige viden overfor en hel stribe brancher udelukker naturligvis ikke gode relationer til kunderne i de ”nuværende” brancher. Spørgsmålet er, om denne plan er optimal for investorerne?
To af Chr. Hansens europæiske peers, tyske Symrise og schweiziske Givaudan, fokuserer – selv om de er væsentligt større end Chr. Hansen – på at producere ingredienser til blot et par udvalgte kundesegmenter, nemlig fødevareindustrien og hygiejne/kosmetik-industrien.
Givaudan og Symrise har gennem mange år systematisk opkøbt virksomheder, der leverer en række forskellige slags ingredienser til de to brancher. Givaudan har netop præsenteret en ny strategi, der handler om, hvad virksomheden kan gøre specielt for sine kunder i disse brancher. Givaudans strategiplan forudser faktisk en lavere organisk vækst – 4-5 procent om året – end Chr. Hansens nye strategi.
Alligevel blev Givaudans strategi modtaget lidt bedre end Chr. Hansens. Det er måske fordi Symrise og Givaudan set ud fra et investorsynspunkt har bevist, at deres strategier er effektive. Over de seneste tre år har de to aktier klaret sig langt bedre end både Chr. Hansen og Novozymes. Chr. Hansen indtager således ikke længere, målt på Price/Earning, en særlig privilegeret position i sin branche. Det er tilsyneladende en vigtig del af Chr. Hansen-organisationens selvforståelse, at virksomheden er videnskabsbaseret, og at den overlegne know-how vil kunne tiltrække kunder i alle mulige brancher. Det er en tankegang, som Mauricio Grabers nye strategi ikke udfordrer.
Morten A. Sørensen
Børskurs på analysetidspunktet 710,00
Kursmål (seks måneder) 650,00
Læs tidligere analyser af Chr. Hansen her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her