Artikelserie: Strategier i kølvandet på coronakrisen. Nilfisk har netop leveret positive signaler, der har fået aktien til at løfte sig dramatisk. CEO Hans Henrik Lund er tilfreds med Nilfisks evne til at navigere gennem viruskrisen. Han tror på, at rengøring fremover vil være højt prioriteret hos kunderne. Men han har stadig ikke bestået krisetesten: At Nilfisk kommer ud på den anden side af nedturen som en mere effektiv virksomhed, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Det var en fondsbørsmeddelelse med krudt i: Efter at Nilfisk i den forgangne uge genindførte de finansielle forventninger til 2020, steg aktien hen over ugen med over 40 pct. til niveauet 105.
Der var da også noget at indhente. I midten af februar var niveauet omkring 160, hvilket igen var væsentligt under kursen på omkring 300, da selskabet kom på børsen i 2017.
Tør man tro, at Nilfisk og selskabets aktionærer nu er ved at have overstået det værste? Måske. Men det værste er også slemt nok: Den nye prognose for 2020 forudser, at den organiske vækst i 2020 bliver på minus 12 til minus 14 pct. Dermed kan omsætningen falde til 830-850 mio. euro – det laveste niveau siden 2011, hvor den var 847 mio. euro.
Ebitda-marginen ventes at blive 10,5-11,5 pct. Det er et fald fra de 12,6 pct. i 2019, men er rimeligt i forhold til det femårige gennemsnit på 11,3 pct.
Vækstproblem før krisen
”Ser vi tilbage på perioden fra årsskiftet og frem til nu, er vi overordnet set positive i forhold til virksomhedens evne til at navigere krisen,” skriver Nilfisks CEO Hans Henrik Lund til Økonomisk Ugebrev. ”Vi har formået at justere vores omkostninger, opretholde vores produktion og forsyning, og fortsat servicere vores kunder.”
At Nilfisk har navigeret fornuftigt gennem første halvår 2020, kan dog ikke skjule, at koncernen havde vækst- og indtjeningsproblemer allerede før viruskrisen. I begyndelsen af 2019 blev der ventet en organisk vækst på cirka plus 2 pct. for det år. Det endte med minus 4,1 pct. Der blev også forudset en ebitda-margin på over 14,4 pct. Det endte med 12,6 pct.
Nilfisks margin lå dermed i 2019 lidt over den vigtige amerikanske konkurrents, Tennant, der gik ud af 2019 med en ebitda-margin på 12 pct. Tennant kunne imidlertid i 2019, i modsætning til Nilfisk, fremvise omsætningsvækst. I 2020 er billedet foreløbig helt anderledes. I årets andet kvartal lå Nilfisks omsætning 24,9 pct. under andet kvartal 2019, mens Tennants lå 28,9 pct. under.
Takket være dramatiske spareforanstaltninger fik Tennant alligevel i andet kvartal løftet sin ebitda-margin til 16,5 pct., mens Nilfisks faldt til 11 pct. Den pludselige og markante forskel på de to rivalers ebitda-marginer skyldes bl.a. den ekstraordinære situation og forskellige krisehåndteringer i USA og Europa. Forskellen vil nok igen blive mindre, og det er også vigtigt, fordi netop indtjeningsevnen bliver afgørende for styrkeforholdet mellem de to rivaler, i takt med at markedet igen kommer i gang. Nilfisks ledelse reagerer da også. Koncernens restruktureringsplan er fremskyndet.
CEO Hans Henrik Lund og CFO Prisca Havranek-Kosicek har formået at presse omkostningerne pænt ned i første halvår – og det skal fortsætte:
Udgifterne til salg, distribution og administration er faldet til 67 mio. euro i andet kvartal, fra 85 mio. euro i samme kvartal året før. Det er en beskæring på 21 pct., der er sket i takt med, at omsætningen er faldet med 25 pct. i andet kvartal. Antallet af ansatte er faldet til 4243 ultimo juni 2020 – eller med 19 pct. over et år.
Flere sparemuligheder
Fremtiden afgøres ikke mindst af, om omsætningen nu kan vokse igen, uden at medarbejdertallet og omkostningerne fuldt ud følger med op. Det burde restruktureringsplanen sørge for. Prisca Havranek-Kosicek understregede under analytikerpræsentationen efter andet kvartal, at hun ”absolut” ser yderligere potentiale for besparelser.
Samtidig er udgifterne til forskning og udvikling rent faktisk øget, så fremtidssikringen synes ikke sat over styr.
”Der er stadigt et stykke vej til, at vi er på niveau med efterspørgslen før krisen, men vi kan se, at værdien af rengøring er højt på dagsordenen for vores kunder. Den værdi forventer vi ikke bliver mindre fremadrettet,” påpeger Hans Henrik Lund.
Han understreger, at Nilfisk ”ser et fortsat potentiale i vores overordnede målsætninger – nemlig at skabe værdi gennem en global organisering, digitalisere forretningen og udvikle intelligente rengøringsløsninger.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her