Københavns Lufthavne (KBHL) har oplevet et fald i antal passagerer på 99% som følge af Coronakrisen. Det vil gøre 2020 til et økonomisk katastrofeår for lufthavnen.
I 1. kvartalsregnskabet oplyses, at det daglige antal rejsende i Københavns Lufthavn er faldet til under 900 om dagen, og eftersom dette tal var 83.000 før Coronakrisen startede, er der altså tale om et fald på 99%.
Selvom Coronakrisen først ramte KBHL i slutningen af februar var effekten så voldsom, at den reducerede omsætningen i 1. kvartal med 21% i forhold til samme periode i fjor, og bundlinjeresultatet blev reduceret med over 70%. KBHL betegner det selv som ”et historisk dårligt kvartalsresultat”. Men det bliver langt værre i 2. kvartal. Vi er nu gennem de to første måneder af 2. kvartal stort set uden flytrafik, og eftersom KBHL betragtes som kritisk infrastruktur, er man forpligtet til alligevel at være i drift. Også selvom det koster store daglige tab på driften.
På et tidspunkt bliver det muligt at flyve igen, men hvis vi ser lidt længere frem i tiden, dukker der andre problemer op for KBHL. Nemlig at selskabets kunder ikke nødvendigvis vender tilbage til samme liv, som før Coronakrisen:
1) De to selskaber, som før krisen stod for 51% af trafikken i KBHL (SAS og Norwegian) kæmper begge for overlevelse, og SAS har allerede varslet afskedigelser af op til 1700 ansatte i Danmark.
2) Den internationale turisme er gået i stå, og selvom den på et tidspunkt kommer i gang igen, kan det have lange udsigter, før man er tilbage på samme niveau, som før krisen. Hvis Coronakrisen sætter den internationale økonomi tilbage til niveauet for krisen i 30’erne, bliver flyrejser til udenlandske feriesteder næppe den udgiftspost, som prioriteres højest på budgettet.
3) Tvunget af nødvendigheden har mange virksomheder fundet ud af, at det ofte er både billigere og mere effektivt at holde møder på Skype, Zoom osv. end at flyve deltagerne rundt i verden for at mødes fysisk. Den opdagelse kan få en permanent effekt på forretningsrejserne.
Ny virkelighed venter lufthavnene
Lufthavnene kan derfor stå overfor en helt ny virkelighed, når Coronakrisen på et tidspunkt er drevet over, og det stiller spørgsmålstegn ved den aktuelle værdiansættelse af KBHL.
På trods af et markant kursfald handles aktien til en forventet Price/Earning for de næste 12 måneder på over 50, og det er vel at mærke på baggrund af forventningerne før Coronakrisen. Forventninger, som i dag ligger meget langt fra virkeligheden. KBHL-aktien blev i årsregnskabet 2019 vurderet i kategorien BBB+ af kreditvurderingsbureauet Fitch, og selvom BBB er en hæderlig vurdering, indebærer den alligevel en risiko for aktiekursen. En BBB rating er nemlig den lavest mulige ”investment grade rating”, og et enkelt skridt nedad på ratingskalaen vil reducere aktien til en junk bond. Eftersom 98,6% af aktierne ejes af Copenhagen Airports Denmark ApS (59,4%), som dækker over Ontario Teachers’ Pension Plan og danske ATP, samt den danske stat (39,2%), er KBHL ikke truet på overlevelsen. Men der er ikke noget sikkerhedsnet under kursen på den beskedne del af aktiekapitalen, som er i fri handel.
Børskurs på analysetidspunktet 5020,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr) 4200,00
Læs tidligere analyser af Københavns Lufthavne her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her