Dansk Folkeparti har som bekendt på sin erhvervspolitiske dagsorden at få gennemført en kulegravning af realkreditten og bidragssatserne. Hovedparten af de po- litiske partier har ellers købt tidligere erhvervsminister Henrik Sass Larsens forklaring om, at realkreditten skal have lov til at forhøje bidragssatserne, med henvisning til, at det er myndighedskrav, som pålægger institutterne at forøge kapitalbasen.
For at afklare, hvor hårdt realkreditten i realiteten er presset af skærpede myndighedskrav, har Økonomisk Ugebrev i en artikelserie de seneste måneder kortlagt de faktiske forhold, som skyder Sass Larsens påstand ned fra flere sider. På grundlag af analyser og fakta kommer Økonomisk Ugebrev hermed med forslag til, hvad et kommissorium for en kommende kulegravning af forholdene i realkreditten og bidragssatserne bør indeholde.
Hvilke institutter kan ikke leve op til fremtidens kapitalkrav? Økonomisk Ugebrevs kortlægning viser, at det kun er Nykredit, som på papiret har problemer med at leve op til fremtidens kapitalkrav. De øvrige institutter ligger komfortabelt, og de kan i øvrigt uden problemer overføre ny kapital fra deres moderselskaber. Eksempelvis Realkredit Danmark har de seneste år overført et større milliardbeløb i udbytte til Danske Bank – 8 mia. kr. ud af et overskud på 10 mia. kr.