NTG Nordic Transport Group har store ambitioner om at vokse og hale ind på store konkurrenter, som DSV Panalpina. Hidtil i år har væksten været moderat, men evnen til at skabe overskud og pengestrømme er styrket. Aktiekursen er mere end fordoblet, siden den ny CEO Michael Larsen tiltrådte i maj. Der må være basis for en snarlig kapitaludvidelse, der kan blive udgangspunkt for nye opkøb, skriver Morten A. Sørensen i denne kommentar.
For Michael Larsen, der har været CEO for NTG Nordic Transport Group siden maj, kan øjeblikket nærme sig, hvor han kan gennemføre den kapitaludvidelse, som hans forgænger måtte opgive, da selskabet reelt kom på børsen i 2019.
NTG er blevet stærkere. Koncernen har i den forgangne del af 2020 præsteret en pengestrøm fra driftsaktiviteter på 325 mio. kr., mod 140 mio. kr. i den tilsvarende del af 2019. I tredje kvartal har NTG leveret endnu bedre tal end varslet i den seneste opjustering fra slutningen af oktober. Men nok så vigtigt: Aktiekursen er i løbet af seks måneder steget med 111 pct.
Koncernen er nu åbenlyst og i løbet af kort tid blevet et mere attraktivt investeringsobjekt. Det var også nødvendigt, hvis den skal indfri de visioner om en markant vækst, der kom i årene 2018 og 2019, hvor forestillingen om årlig vækst på mindst 20 pct. og en omsætning på 9 mia. kr. i 2022 blev luftet.
Hidtil i 2020 er virksomhedens omsætning stagneret: Den er faldet 0,4 pct. i forhold til de første ni måneder af 2019, om end væksten er begyndt at vise sig med en fremgang på 2,6 pct. i tredje kvartal. Den moderate vækst skyldes ifølge Michael Larsen til dels, at koncernen har lukket nogle aktiviteter med lave marginer.
Men den er iøjnefaldende moderat i forhold til den udvikling, som branchens to store danske virksomheder, DSV Panalpina og Maersk Logistics, kan opvise (se skema), mens den store europæiske rival schweiziske Kühne & Nagel har været bremset af både viruskrise og en styrkelse af schweizerfrancen over det seneste år. Efter tredje kvartal og to opjusteringer venter NTG nu en omsætning på 5-5,4 mia. kr. for hele 2020 – omtrent uændret fra 2019.
53 pct. af NTG’s omsætning lå i det seneste kvartal i Danmark og Sverige. Hvis koncernen skal blive en markant større europæisk spiller, skal der købes op. DSV fremstår åbenbart som et slags forbillede, og DSV har nået sin nuværende omsætning på over 100 mia. kr. om året ved at gennemføre en lang række, stadigt større, opkøb.
NTG har, bortset fra leasingforpligtelser, ingen nettogæld, men derimod en positiv nettoposition på 174 mio. kr. og uudnyttede kreditfaciliteter på 150 mio. kr. Så der er plads til mindre opkøb. Men hvis opkøbene virkelig skal batte og flytte NTG, skal der milliardbeløb til i en logistikbranche, hvor der er mange interesserede købere.
Og så må NTG’s egenkapital på kun 15,6 pct. af aktiverne (soliditet) falde i øjnene, ikke mindst på de kreditgivere, der eventuelt skal deltage i finansieringen af større opkøb. For 15,6 pct. er lavt, sammenlignet med langt de fleste børsnoterede danske virksomheders. F.eks har DSV en egenkapitalandel på 49,7 pct.
Men også hos investorerne må det vække til eftertanke, hvis NTG indleder en opkøbskampagne på grundlag af den ret lave soliditet. Erfaringerne med virksomheder, der med udgangspunkt i et svagt kapitalgrundlag jagter store volumener, er ikke gode.
NTG, der er stiftet i 2011, kom i 2019 på børsen ved, at selskabet overtog den tomme skal efter det børsnoterede Neurosearch. Der var samtidig planlagt en kapitaludvidelse på 250 mio. kr., men den blev aflyst på grund af for svag interesse. De seneste måneders markante kursstigning indikerer, at investorinteressen for NTG nu er langt større.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her