Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Hvis Norwegians redningsplan lykkes: Et detaljeret skøn over den fremtidige aktiepris på NAS

Morten W. Langer

søndag 20. december 2020 kl. 16:47

Disclaimer: Regnestykket for den fremtidige aktiepris på Norwegian Air er baseret på forudsætninger, som kan blive meget anderledes i den endelige rekonstruktionsplan. Vi oplister fem scenarier med forskellige forudsætninger, og for hvert scenarie angiver vi en beregnet fremtidig børskurs. 

 

Forholdet mellem gamle og nye aktionærer er baseret på, dels af hele gælden på over 40 mia. NOK ombyttes til aktier, og dels at långiverne accepterer en discount på 20 procent i forhold til den nominelle gæld.

 

Skønnet om en børsværdi af Norwegian efter gennemførelse af rekonstruktionsplanen på 10 mia. kr. er ekstrem usikker og baseret på den aktuelle værdi af SAS, samt at Norwegian ses at kunne generobre en stor del af  den tidligere trafik.

 

Aktuelt handles Norwegian obligationer til ca. kurs  60, efter en stigning fra kurs 30 ved fremlæggelse af rekonstruktionsplanen. Følg obligationskursen her. Så det er stadig en meget attraktiv værdiansættelse for de aktuelle långivere med en kurs 80, betalt i nye aktier, så længe det mest oplagte alternativ er en konkurs.

 

Vi forventer en meget lav tegningskurs på nye aktier, 5-10 NOK kr. da det vil give tegningsretterne tildelt nuværende aktionærer en værdi, i hvert fald i starten af tegningsperioden, og det kan også lokke andre investorer til at deltage i tegningen.  

 

Bemærk, at det fortsat er langt fra sikkert at rekonstruktionsplanen gennemføres.

 

Udgangspunktet for analysen er oplysningerne i den fremlagte

REKONSTRUKTIONSPLAN

  1. reverse split 10: 1

3973,3 mio. aktier a 0,1 ombyttes til 39,7 mio. aktier a 10 kr

  1. aktietegning

Op til 800 mio nye aktier,

Pris for nye aktier, mindst 5 NOK

ØU’s estimat: 800 mio. nye aktier sælges til 5 NOK, provenu 4 mia. kr. (som forudsat i rekonstruktionsplanen)

  1. ombytning af senior gæld

udstedelse af op til 1.036 mio nye aktier

aktuel bond issue 1,57 mia. kr.

Skøn: 20% rabat

Ved udstedelse af nye aktier til 5 kr., svarer det til udstedelse af 1,57 -20%= 1,0 mia / 5 kr.=

200 mio. nye aktier

—————————————————————————————-

  1. ombytning af leasinggæld + flyfinansiering

 udstedelse af op til 10.671 mio. nye aktier

 samlet gæld 41,1 mia. kr. ( aircraft financing 17,7 mia+ leasing forpligtelser 23,4 m)

 skøn: 20% discount på gældsombytning: 33 mia. kr.

 udstedelse af nye aktier til 5 kr. vil betyde 6,6 mia. nye aktier

 

  1. ombytning af current debt

 udstedelse af op til 2,929 mio. Nye aktier

 aktuel current debt 5,7 mia. NOK

 skøn: 20 % discount på gældsombytning: 4,6 mia. kr.

 udstedelse af nye aktier til 5 kr. = 0,9 mia nye aktier  

 

  

Med de valgte forudsætninger, vil der efter den kapitalmæssige rekonstruktion være 8,5 mia. aktier + de aktuelle 40 mio. aktier. = 8,54 mia. aktier

 

Hvad bliver den samlede børsværdi af Norwegian efter den finansielle rekonstruktion:
 SAS har aktuelt en børsværdi på 8,2 mia sek.
 Vi ser at NAS højst får en børsværdi på 10 mia. NOK

Scenarie 1:  Med i alt 8,54 mia. aktier i NAS ser vi en fremtidige aktiepris på 1,2 NOK.

Scenarie 2: Bliver det nye antal aktier for NAS kun halvdelen, fx på grund af et højere tegningskurs på fx 10 kr) , bliver den fremtidige børskurs omkring 2,4 NOK.

Scenarie 3: Som en lidt bedre case ser vi Norwegian handles til 0,5 gange den indre værdi, som flere andre flyselskaber. Konverteres hele gælden på 40 mia. kr. svarer det til en estimeret børsværdi efter rekonstruktionen på 20 mia. kr.  Det vil svare til en aktiepris på ca. 3 NOK ved en tegningskurs på fem kr.

Scenarie 4: Hvis tegningskursen på nye aktier bliver 20 kroner, svarer det til, at der udstedes 2,1 mia. nye aktier. Med  en børsværdi efter rekonstruktionsplanen på ti mia. kr. svarer det til en aktiepris på 5 kr.

 

Scenarie 5:  Hvis børsværdien bliver 20 mia. kr. ud fra en k/I på 0,5, og tegningskursen bliver 20 kr. svarende til 2,1 mia. nye aktier, modsvarer det en fremtidig børskurs på 10 kr.

 

Som det skete med SAS emissionen, kan børskursen lige efter rekonstruktionen faldet til betydeligt lavere end tegningskursen, fordi mange obligationsejere, der har fået aktier, muligvis vælger at sælge deres aktier hurtigt i markedet. Det kan presse aktiekursen kortsigtet, og det er her, vi øjner de bedste købsmuligheder.  

 

 

Disclaimer: Regnestykket er baseret på forudsætninger, som kan blive meget anderledes i den endelige rekonstruktionsplan. Forholdet mellem gamle og nye aktionærer er baseret på, dels af hele gælden ombyttes ti aktier, og dels af långiverne accepterer en discount på 20 procent i forhold til den nominelle gæld. Skønnet om en børsværdi af Norwegian efter gennemfærelse af rekonstruktionsplanen på 10 mia. kr. er ekstrem usikker og baseret Aktuelt handles Norwegian obligationer til ca. kurs 40, så det er stadig en meget attraktiv værdiansættelse for de aktuelle långivere, hvis mest umiddelbare alternativ er en konkurs. Vi forventer en meget lav tegningskurs, 5-10 kr. da det vil give tegningsretterne tildelt nuværende aktionærer en værdi, i hvert fald i starten af tegningsperioden.  

 —————————-

Note 7 fra Q3 regnskabet:

NOTE 7 BORROWINGS 30 SEP 30 SEP 31 DEC (unaudited in NOK million )

2020 2019 2019

Bond issue 1,572.3 3,480.7 4,178.4

Loan with state guarantee 2,989.0 0.0 0.0

Aircraft prepayment financing 307.3 294.5 281.9

Aircraft financing 17,657.2 20,492.6 17,684.1

Lease liabilities 23,383.5 32,217.2 30,079.8

Other non-current debt 333.0 0.0 0.0

Non-current debt 46,242.3 56,485.0 52,224.2

Bond issue 0.0 0.0 249.2 Credit facility 0.0 950.0 0.0

Aircraft prepayment financing 416.0 98.5 578.6

Aircraft financing 3,484.4 2,905.1 3,761.8

Lease liabilities 1,782.9 4,211.5 4,194.5

Current debt 5,683.4 8,165.1 8,784.1

Total borrowings 51,925.6 64,650.1 61,008.3 ‘

Current aircraft financing includes financing on one aircraft agreed to be sold during the next twelve months of NOK 127 million. This amount will be covered by proceeds from aircraft sales, expected to generate a net positive cash flow of NOK 145 million. The aircraft is considered immediately ready for sale and presented as assets held for sale at the end of the third quarter of 2020.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

Udløber snart
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank