Også robotter, der rådgiver om investering, skal kende kunden. Finanstilsynet minder i en skrivelse om, at ”kend din kunde”-princippet gælder, uanset om rådgiveren ”hedder Peter eller er en algoritme”:
”De automatiserede investeringstjenester rådgiver typisk ved, at kunden får lavet en egnethedstest på nettet og svarer på spørgsmål om f.eks. tidshorisont, risikoevne og risikotolerance. Herefter får investoren en personlig risikoprofil og bliver herefter anbefalet investeringer, der passer hertil. Over tid kan det blive nødvendigt at ændre sammensætningen af værdipapirerne for at sikre, at porteføljen bliver ved med at følge risikoprofilen.
Men i mellemtiden kan oplysningerne i egnethedstesten være forældede. ”Investeringsrådgivning er lidt som at gå til en skrædder for at få syet et nyt jakkesæt. Du har måske tidligere fået taget mål og drøftet ønsker til snittet i form af en egnethedstest. Men denne egnethedstest skal løbende opdateres (…),” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen.”
STK