Tema om Private Banking 2021: Efter fire år i streg som vinder af førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs rating blev landets største bank i sidste års rating af Private Banking væltet af tronen. Men nu er Danske Bank tilbage på førstepladsen, efterfulgt af Ringkjøbing Landbobank, som er den aggressive terrier i klassen. 580 respondenter har kåret de bedste banker til generel private banking. Der bortses fra Nordnet og Saxo Bank, som kun fokuserer på formueforvaltning.
Danske Bank sætter sig igen i år på tronen som bedste bank i Danmark til Private Banking. Dermed har banken i fem af de seks år, vi har udarbejdet private banking survey, ligget som nummer ét. Banken har også i et år, hvor de fleste andre banker er blevet udfordret på markedsandele af især Saxo Bank og Nordnet, stor set bevaret sin solide markedsandel – den er 31 pct. af de velhavende kunder i år, mod 32 pct. sidste år.
I kåringen af bedste til Private Banking ser vi dog bort fra Saxo Bank og Nordnet, som er specialbanker med fokus på værdipapirhandel, som i realiteten kun er en delmængde af kundeydelserne i en klassisk private banking. Begge banker scorer suverænt højest, både når det gælder service og investeringsafkast. Men det er antageligt baseret på kundesvar fra investorer, som stort set kun efterspørger de to netbankers ydelser.
Store omvæltninger
Velkendt er det, at Danske Bank de seneste år har oprustet gevaldigt på private banking, herunder wealth management, som for et års tid siden var inde i et indtjeningsdyk. Sidste års moderate placering som nummer fire afspejler måske også, at banken de seneste år har været gennem store omvæltninger, som har givet uro i organisationen, og måske også en større kundeudskiftning end normalt.
På begge målepunkter, både kvalitet på service og rådgivning, og på investeringsafkast i forhold til omkostninger, scorer Danske Bank i top. Faktisk scorer banken pænt over gennemsnittet for de andre banker.
En overraskende nummer to i årets rating er Ringkjøbing Landbobank, der også scorer solidt på begge målepunkter. Den vestjyske bank, der ellers er kendt for at være verdensmester i Danmark til at drive bank, har taget et kvantespring fra sidste års rating, hvor det blev til en næstsidsteplads blandt de 12 banker i opgørelsen.
Som en ny nummer tre kommer Sydbank, der har valgt en anden markedsføringsstrategi end de andre banker. Sydbanks analytikere har været endog meget aktive i medierne, i dagblade og på tv med kommentarer til børsbegivenheder, og det kan meget vel have været en medvirkende faktor omkring den forbedrede bedømmelse.
Årets survey viser også, at Nordnet og Saxo Bank er de helt store vindere, når det gælder markedsandele. Se også artikel herom. Flere af de andre banker nærmest styrtbløder, efter et år med store omvæltninger. Tidligere års surveys har vist stor stabilitet i markedsandelene, hvilket afspejler en høj troværdighed i tallene, i hvert fald for kundesegmentet af erfarne og velhavende investorer.
Årets data viser således, at særligt Jyske Bank, Nykredit og Handelsbanken har tabt markedsandele. Danske Bank har stort set holdt skansen med knapt en tredjedel af alle private banking-kunder. Og Sydbank og Ringkjøbing Landbobank er også gået frem i markedsandele, mens alle de andre banker har sat lidt markedsandele til, hvilket svarer godt til bedømmelserne på kvalitet af service og investeringsafkast.
Overordnet synes der at ske et udskilningsløb på private banking, som bliver mere og mere afhængigt af de lukrative investerings- og kapitalforvaltningsforretninger. Billedet er, at Saxo Bank og Nordnet kaprer mange af de mere velhavende formuekunder, som også selv er interesserede i investeringer, og dem kommer der flere og flere af. For de øvrige banker synes det vanskeligt af fastholde kunderne, ikke mindst fordi bankerne er oppe mod aktører, der har betydeligt enklere og mere brugervenlige handelsplatforme, og oveni købet er markant billigere på handelsomkostninger.
Særligt Sydbank og Ringkjøbing Landbobank synes strategisk at satse målrettet på private banking-segmentet, mens de fleste andre banker tilsyneladende mere kører business as usual, og det er næppe tilstrækkeligt i den meget foranderlige investeringsverden. I hvert fald blandt Økonomisk Ugebrevs investeringslæsere har der de seneste år været tendens til en langt mere hardcore vurdering af, hvad man som kunde forventer af sin bank.
Også i dette års survey har vi spurgt om, hvilke ydelser og services, som kunderne lægger mest vægt på. Det er påfaldende, at der er en stadig større andel, der siger, at det er vigtigt med en velfungerende handelsplatform, høje investeringsafkast og uafhængighed i rådgivningen, herunder at banken ikke blot anbefaler køb af bankens ”egne” investeringsforeninger.
Kvalitet i personlig rådgivning anses stadig for at være vigtig, men slet ikke så vigtig som tidligere. Rådgivning via analyser og podcast på bankernes hjemmesider har uden tvivl under coronakrisen ændret investorernes adfærd, alene af den årsag, at de ikke har kunnet mødes fysisk med deres rådgivere. Bankernes mulighed for at fastholde kunderelationer baseret på personlig rådgivning synes dermed at været stærkt forringet, og det har givet de mest moderne aktører en enestående mulighed for at træde endnu mere frem på banen.
Heller ikke sociale events, gratis guldkort og forsikringer synes at have den samme tiltrækningskraft som tidligere. Overordnet synes der at være en tendens til, at de danske investorer er ved at opnå en betydeligt større grad af modenhed, indsigt og selvstændighed end tidligere. Mens aktiekulturen i mange år siges at være haltet langt bagefter herhjemme, eksempelvis i forhold til Sverige og Norge, synes der nu at være en stærk bevægelse i gang, som antageligt også er blevet fremmet af coronakrisen.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her